Eilen chatissa puhuttiin aika paljon häpeästä ja löysin netistä yhden aihetta käsittelevän Terveyskirjaston artikkelin ja linkitän sen tähän. http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00079
Artikkelin teksti on paikoin hieman vaikeaa luettavaa, kun siinä on paljon lääketieteellisiä termiä, mut kyllä sieltä kansantajuisia esimerkkejä löytyy. Itse olen kärsinyt häpeästä lähes koko ikäni ja erityisesti lapsuudessani ja nuoruudessani se aiheutti minulle paljon ahdistusta ja paniikkikohtauksia, usein olin kyllä ihan ymmällä, hoin vain itsekseni ahdistuneena et mikä mua vaivaa, kuolenko tähän . Parhaiten koen, että minua on auttanut ainakin jossain määrin häpeästäni puhuminen ja häpeä kokemusieni jakaminen terapeutin kanssa, ainakin nyt joku tietää millaisten häpeäraivo kohtausten kanssa painin elämässäni. Suosittelen muillekin häpeän kanssa painiville, oman häpeän kohtaamista ja siitä puhumista jos vain suinkin pystyy ja on mahdollista jakaa se jonkun ammattiauttajan kanssa. Sillä tavoin siitä on mahdollista vapautua, ainakin osittain, näin uskon ja luulen, ja omalla kohdallani näin on myös osittain käynyt.
Toivoisin, että kertoisitte mitä ajatuksia häpeä teissä aiheuttaa ja miten se mahd. vaikeuttaa elämäänne sekä jakaisitte omia kokemuksianne siitä miten olette pärjänneet/jaksaneet häpeän kanssa.
tiina