Haluan olla onnellinen.
Olen 22-vuotias nainen, joka kärsii kovista ahdistuskohtauksista. Minulla on suuri kynnys mennä lääkäriin, koen että minua pidetään tyhmänä enkä saa tuntea niitä tunteita, joita tunnen. Muutaman kerran olen ylittänyt itseni ja köpötellyt itkien lääkärin tuolille, ainut hoito mitä olen koskaan saanut, on että lääkitystä paniikkihäiriööni on nostettu. Okei, kaksi kertaa saanut lähetteen psykologille, joille olen soittanut ja varannut ajan puolivuotta myöhemmin lähetteen saamisesta. En kuitenkaan lopulta, kumpanakaan kertana, ole psykologin luokse mennyt.
Välillä ahdistus on kasvanut niin isoksi etten ole osannut huolehtia raha-asioista tai ylipäätään mistään elämässäni. Nyt on ulosotossa useita tuhansia euroja, joita lyhennän palkastani noin 400 eurolla kuussa. Käteen ei jää oikein mitään. Pitäisi hakea sossulta rahaa. Pitäisi ja pitäisi. Aina vaan pitäisi.
Unohtelen asioita, jotka minun pitäisi päivän aikana tehdä. Usein hävitän listan, minkä vuoksi saan paniikkikohtauksen, koska en löydä listaa enkä muista mitä piti tehdä seuraavaksi. Pitäisi soitella kavereille ja pitää sosiaalisia suhteita yllä. En jaksa. Haluaisin, mutta en jaksa. Kukaan ei enää soita minulle. Ja vaikka soittaisi en vastaa, en tiedä miksi. Ahdistaa puhua kuulumisista iloisena puhelimessa.
Syön ahdistukseen. Enää en oksenna, kuten tein seitsemän vuoden ajan aina yläasteen kahdeksannesta luokasta lähtien. Yritän syödä tasapainoisesti ja säännöllisesti, mutta kun ahdistus iskee, menen tavallaan johonkin horrostilaan ja vaan vedän sitä ruokaa tai sipsiä tai ihan mitä vaan. Urheilu ja juoksulenkit ovat aina auttaneet oloani, mutta tällä hetkellä en voi juosta jalkavamman takia. Saan harrastaa ainoastaan pilatesta ja joogaa, joita rakastan, mutta joihin minulla ei ole varaa.
Nukun paljon. Hereilläoloajasta olen noin tunnin viiva kaksi virkeä. Näen outoja unia, herätessäni en tiedä mikä on ollut unta ja mikä totta. Muutaman kerran olen saanut unen aikana paniikkikohtauksen.
Vertaan itseäni jatkuvasti kaikkiin muihin, olen aina läskimpi, huonompi, rumempi. Luin muiden tekstejä ennen kuin aloin itse kirjoittamaan. Ajattelin: ”onko minulla oikeutta kirjottaa tänne? En ole yrittänyt itsemurhaa, vaikkakin ajatellut sitä, minulla ei ole niin suuria lääkityksiä kuin muilla, minulla ei ole tapahtunut tarpeeksi isoja pahoja asioita.” En tiedä miksi tunnen huono oloa, miksi minua ahdistaa ja miksi en vaan jaksa.
Olen paljon paremmassa kunnossa kuin muutama vuosi sitten, mutta en vielä terve. Haluan olla terve. En tiedä enää miten hakea apua tai keneltä. En kehtaa kävellä terveyskeskukseen, kun käyn siellä vähän väliä valittamassa mistä pikkuvaivasta milloinkin. Haluan elämässä eteenpäin, mutta tuntuu että se ei ole mahdollista ja aika vain menee hukkaan.
Kiitos että sain jakaa tämän verran kanssanne. En pidä noista hymiöistä, mutta nyt laittaisin tähän sellaisen hieman hämmästyneen oloisesti hymyilevän hymiön.
Kauniita syksypäiviä kaikille! 🙂🌻