Haluaisin vain luovuttaa, vaikka olenkin aika nuori aikuinen.
Hei, olen 18 vuotta nuori nainen, joka opiskelee vielä koulussa ja valmistuu tänä keväänä.
Minulla on jollain lailla ollut vaikea tausta, ei tietenkään mitään syöpää yms.
Olen ollut koulukiusattu ala-asteella ja se jatkui hieman yläasteelle 8-luokkaan asti. Minua kiusattiin enemmän henkisesti, johon kuului selän takana juoruaminen ja pahaa puhuminen. Liikunnassa ja ryhmätöissä minua ei huolittu mukaan ja jos huolittiin, niin jätettiin tehtävästä ulkopuolelle. Myös koulutavaroitani rikottiin ja sotkettiin. Muistan mistä kaikki alkoi.
Kaikki alkoi siitä, kun oli 3-luokalla yleisurheilukisat ja minut valittiin (vaikken tahtonut) niin pitkän matkan juoksuun. Meitä oli n. 10 henkilön kokoinen luokka. Sen tiesin, että 4-luokka yhdistyisi kahden eri luokan kanssa, jolloin meitä olisi 32 oppilasta samalla luokalla. Oli kisapäivä ja menin paikalle. Alussa juoksuni meni hyvin, mutta loppupäässä aloin hengästymään ja pidin ”10 sekunnin” taukoja paikallani ja jatkoin kuitenkin maaliin asti, toki viimeisenä. Tuleva luokkalaiseni voitti. Hävetti. Siskoni olivat katsomassa, koko ala-aste oli katsomassa ja minä mokasin sen täysin. Silloin halusin vaipua maan alle. 4-luokalla kaikki kiusaaminen alkoi, kun kaksi luokkaa yhdistyivät. Se luokka, jossa oli kisan voittaja. Pelotti aloittaa koulu ja se alkoikin sillä kiusaamisella, koska minun kuviteltiin olevan läski. Olin hoikka jo pienestä pitäen, mutten koskaan sitä aikaisemmin ollut tehnyt mitään pitkiä juoksuja. Kuljinhan koulumatkat aina taxilla pitkästä matkasta johtuen. Varmaan sen takia minua ei haluttu valita liikunnassa ryhmiin koskaan – minut kuviteltiin laiskana läskinä, joka on huono. Itkinkin ala-asteella todella paljon. Tunneilla itkin, etten ymmärtänyt ja erityisopettaja suuttui minulle siitä, koska pyysin apua itkiessäni. Se satutti, kun opettaja hylkäsi. Olin tuolloin 4-luokalla ja se tuntui tosissaan todella pahalta. Minulla oli ystäviä, joilta sain tukea. Välillä kuitenkin tuli ajatus, että ovatko he edes ystäviäni? Ystäväni menevät kiusaajien kanssa tekemään elokuva -tehtävää ja jään ihan yksin. Pojat kuitenkin huolivat, mutta sekin oli ongelmallista.
Yläasteella osa lähti toiseen kouluun, mutta itse jäin samaan kouluun oppimisvaikeuteni takia ja osa jäikin kanssani. Osa haukkui minua rollikelloksi, vaikken tahallani kertonut opettajalle toisen rikoksista sääntöjä kohtaan. Halusinhan pysyä porukassa enkä edelleen syrjityimpänä ihmisenä. Minulla on R-vika, jonka takia myös pojatkin tekivät tahallaan kiusaa siitä. Käyttäytyivät kuin heilläkin olisi R-vika, mutta pahempi. Loukkaannuin todella. Mietin, että tulenko koskaan oppimaan oikeaa ärrää? Onko kaikki vika minussa aina?
Siirryin yläasteelta ammattikouluun. Sielläkin sain kokea kiusaamista syrjimisessä, mutta onneksi sain olla parin ystäväni kanssa ja tutustuin siellä mukavaan tyttöönkin, jonka jälkeen aloimmekin juttelemaan paljon. 1-2 vuoden kesälomalla aloin miettimään, että ansaitsenko koulua, ansaitsenko elää? Silloin ensimmäisen kerran halusin kuolla. Kukaan ei jää kaipaamaan, koska olen antanut häpeää perheelleni. Koska olen liian erilainen ja ettei kukaan rakastaisi minua samalla lailla kuin siskojani? Koin jonkin laista syrjintää kotonakin. Sukulaisetkin pitivät enemmän siskojani parempina, normaaleina ihmisinä ja itse koin olevani uhka perheelle, koko suvulle. Jatkoin elämää siinä toivossa, että ehkäpä joskus saisin kokea, että millaista on olla edes hieman parempi ihminen? Olinhan tehnyt siinä vuosien varrella hieman väkivaltaa pikkusiskoani kohtaan ja haukkunut siskoni/ystäväni/kaiken.
Aloin 2 vuonna juttelemaan kuraattorille elämästäni, koulusta ja vapaa-ajastani. Huomasin, että todella vähän olin vapaa-ajalla jossain, vaan linnoittauduin huoneeseeni ja pysyin siellä koulun jälkeisestä ajasta iltaan asti. 2 vuoden lopussa aloin viiltelemään. En liian syviä, mutta sellaisia joista jää arpia ja joista hieman verta tuli esiin. 😞
Nyt 3 vuonna aikaa on kulunut paljon ja ajatuksia on ollut siellä sun täällä. Välillä itken, välillä en, vaikka asia olisikin todella kurja. Tunnen myös, että kuraattori käynnitkin ovat huonontuneet. Kerroin kuraattorille ajatukseni itsetuhoisista ajatuksistani. Hiemanhan tämä siinä hätääntyi ja ehdotti koulupsykologia. Ajattelin, että tapaisin tämän, mutta eipä tullut mahdollisuutta. Nyt kuraattorikin jankuttaa päähäni asioita, joiden mukaan minun pitäisi hyväksyä asioita elämästä, mutten voi. Nyökkäilen, vaikken tarkoita sitä. Koska jos alan väittelemään, tämä hyökkää. Tunnen oloni uhkaavaksi.
Keväänä valmistun, mutten haluaisi. Tekisi mieli lopettaa koko koulu kesken. Mietin myös, että miksi hain edes tällaiseen kouluun (liiketalous), jos asiakaspalvelu ja vastuu pelottavat minua. Kuinka voin uskaltaa, jos pelkään? Tykkään hyllyttää ja siihenhän se lista positiivisista asioista jäi. En ole viillellyt jonkin aikaa, mutta on ollut ajatuksia vähän väliä ja nyt meinaa taas tulla ote siihen. Valmistuminen pelottaa suuresti. Pärjäänkö elämässä? Olenko liian arka? Uskallanko edetä? Itsetuntoni on todella huono. 😑❓
Tiedän, että joillakin koulukiusaaminen ollut pidempi ja fyysisempi ja tunnen sääliä heitä kohtaan. Onko asiani siis paremmat kuin muilla? (Vertaan aina itseäni muihin, vaikkei pitäisi). Onko muilla asiat huonommin itselläni kuin minulla? Onko tämä normaalia?
Minut tuntee nykyään 5 adjektiivilla: Arka, pelokas, stressaantunut, jännittynyt, luovuttaja.☹️
En tiedä miten jatkan eteenpäin tästä. 😯🗯️
Kiitos kaikille, jotka lukevat tämän alusta loppuun saakka ja kuuntelivat tarinaani.
Yritin kertoa mahdollisimman tarkasti ja välttää kirjoitusvirheitä, mutta varmaan niitäkin löytyy.
KIITOS! 🙂🌻