”Halpoja” reseptejä kun on Matti kukkarossa!

"Halpoja" reseptejä kun on Matti kukkarossa!

Käyttäjä Adele aloittanut aikaan 15.01.2011 klo 12:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Adele kirjoittanut 15.01.2011 klo 12:06

1) Todella halpa ja helppo ruoka on tonnikalarisotto. Osta vaikka Pirkan tummaa pikariisiä. Keität sen. Sitten ostat pussin herne-paprika-maissi-vihanneksia. Riisiin sekoitat sitten ne vihannekset ja purkillisen tonnikalaa. Annat vähän hautua. Hyvää ja helppoa on.

2) Osta maustamattomia broilerinkoipia (3 kpl) pakkauksessa. Paista ne uunissa hyvin (foliossa ensin, mutta ota se pois myöhemmin, jotta tulee vähän väriä koipiin). Mausta koivet suolalla, paprikalla ja valkopippurilla. Koipien tarttee olla hyvin paistuneita, jotta lihat irtoavat luista. Laittaisin ainakin 200 astetta lämpöä uuniin ja vaikka tunti muka riittäisi kypsymiseen, niin minun mielestäni se ei todellakaan riitä. Tulee tuoksua kun alkavat olla valmiita. Riisin valmistat samoin kuin tonnikalassa. Sitten kaluat ne kananlihat ja sekoitat ne riisiin. Jos haluat niin voit laittaa vihannekset samoin kuin tonnikalarisotossa.

3) Osta jauhelihaa (joko sikanautaa tai naudan, mutta paistijauheliha on vähän mauttomampaa vaikkakin laihaa jos laihaa haluaa) 400 g pakkaus tai kaksi sellaista, jos teet monelle tai moneksi päiväksi. Osta esim. Euroshopperin sipulikeittoa (siis sellainen kuiva pussipakkaus jotain sipulikeittoa) pakkaus (taitaa olla kolme pussia pakkauksessa). Osta kesävihanneksia (porkkana, herne, kukkakaali – oliskos siinä ehkä papujakin). Sekoita 400 g jauhelihaa, puoli pussia sipulikeittoa, yksi muna, 1 dl maitoa, suolaa, valkopippuria, ehkä paprikaa. Vatkaa namä ainekset hyvin yhteen. Sekoita sörsseliin (mielellä jo ehkä sulaneet vaikka itse olen laittanut jäiset) jonkin verran vihanneksia. Voitele vuoka tai käytä foliota. Kasta kädet veteen, jotta jauheliha ei tartu käsiisi ja muotoile jauhelihasta pitkänomainen limppu. Laita uuniin (jotain 200-220 astetta) ja paista valmiiksi. Tarjoile keitettyjen perunoiden tai muusin kanssa. Tietysti voit laittaa jonkun kastikkeen. Vähän erilaiselta maistuu sama ruoka jos laitat kerroksen vuokaan kerroksen jauhelihaa ja sitten kerroksen vihanneksia ja sitten taas kerroksen jauhelihaa ja paistat sellaisen. Muuten resepti on ihan sama.

4) Tee jauhelihasörsseli seuraavasti. Ostat pakkauksen sikanauta jauhelihaa (muukin tietysti käy). Keität tummia makaroneja tai tummaa riisiä. Pilkot sipulin (puolitoista tai kaksi lihamäärän ja makusi mukaan). Käytät taas vihanneksia (joko kesävihanneksia tai paprika-herne-maissi). Mausteena jauhelihamaustetta tai suolaa, paprikaa, valkosipulia. 1/2 tai kokonainen lihaliemikuutio (tai ehkäpä kasvisliemi). Keität riisin tai vaiheeksi makaronin. Paistat jauhelihan ja pilkotun sipulin ja lisäät joukkoon sen liemikuution (paloittele murusiksi se liemikuutio). Kun liha on paistunut ja olet sen maustanut, niin lisäät niihin riisin tai makaronin ja mahdollisesti vihannekset ja annat niiden imeytyä toisiinsa vähän aikaa. Hyvää tulee. Jos haluat niin voit laittaa makaronisörsselin vuokaan ja päälle munamaidon ja uuniin. Se taitaakin sitten olla makaronilaatikko. Vai olisko jollakin parempi resepti makaronilaatikolle? Jos haluaa ja on jo valmiiksi keitettyjä perunoita, jotka sopivat paistettaviksi niin ne voi saman kaavan mukaan paistaa kuin tässä ja laittaa riisin / makaronien sijaan.

5) Siskonmakkarasoppaa tai nakkikeittoa tai hernesoppaa, maksalaatikkoa (sitä kannattaa ostaa valmiina eineksenä, jos vain yhdelle on laittamassa, muuten katso netistä joku hyvä resepti), pyttipannua…

Laittakaas lisää niin tulee tästä meille kunnon keittokirja tähän köyhään arkeen…

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 17.01.2011 klo 15:02

Heippa
Joo saa kyllä hyvää ruokaa suhtkot pikkurahalla itse olen ollut monesti ihmisten
mukana kun on ruokaa ostettu.
Mutta kysyisin sinulta paljonko sinulla on päivää kohden käytettävissä
rahaa ruokaan???
Kaunista alku vuotta sinulle

Käyttäjä Venustrap kirjoittanut 17.01.2011 klo 15:02

Itse tehty hernekeitto ja keitot ylipäätään ovat hyvää sapuskaa halvimmasta päästä.
Esim. hermepussi maksaa noin 1 euron ja siitä keität 2 litraa soppaa. Halvennushyllystä, jos sattuu löytymään jauhelihaa -50%, niin eipä ole ruoka silloin hinnan kiroissa.

Kannattaa myös leipoa itse esim. sämpylöitä🌻🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 17.01.2011 klo 15:47

Jauhenlihaa ja sipulia paistetaan voissa.
Kotimainen kaali suikaloidaan ja hieman kuullotetaan jos haluaa.
Sitten vaan uunivuokaan noita kerroksittain.
nesteeksi lihalientä, vähän kermaa.
Jos ei ole kovin tiukkaa, voi päälle laittaa Koskenlaskija-juustoa.
Tai jauhelihan voi jättää pois ja sen tilalta tuota juustoa.
Välillä sörsseliä pitää sekoitella ja muhimisaika on pitkä.

Minusta tonnikala ei oikeastaan ole kovin halpa ruoka. Purkki maksaa euron verran,
eikä sillä lähe nälkä edes pois.
Meillä lohi on aika usein tarjouksessa, n 6 euroa kiloa ja ostaa kilon ja siitä tekee laatiko,keiton ja vielä jää vähän suolakalaksi.

Pakastevihanneksista saa aika halvalla sosekeittoja. Niihin vähän kermaa ja on hyvää ja halpaa.

Minä kun olen lähtenyt tähän vapaaehtoiseen työttömyyteen, niin aion elää 6 eurolla/päivä.
Jos se onnistuu, niin voin olla erakko puoli vuotta.
Poronlihan minä kylläkin saa ilmaiseksi, joten lihaan ei mene raha,
Ja pilkillä ehkä saan joskus kalaa.
Hedelmiä en syö juuri koskaan, marjoja on pakkasessa.
Itseasiassa 6 euroa onkin kai liikaa ruokarahaa.

Käyttäjä Avulias kirjoittanut 17.01.2011 klo 15:56

Ravitsevia ja täyttäviä välipaloja saa tonnikalasta ja leivästä. Leipä voi olla vaaleaa/tummaa, tuoretta, vanhentumassa olevaa tai pakasteesta sulatettua leipää (esim. Ruispalat ovat hyviä). Laitetaan vaikka koko uunipellille leipiä, voidellaan ne margariinilla reunoja myöten, jaetaan tonnikalapurkista jokaiselle leivälle, kenties jaetaan vielä ananasrengaspurkillinen leiville tai jotain mitä jääkaapista löytyy. Maustetaan pizzamausteella, ei kannata laittaa suolaa. Lopuksi laitetaan leipien päälle juustoraastetta tai juustosiivuja. Tässä välipalassa voidaan käyttää myös vanhentumassa olevaa juustoa hyväksi. Lämmitetään leipiä 200-asteisessa uunissa siihen asti kunnes juusto on sulanut leipien päällä. Jos leivät ovat uunissa liian kauan, niistä tulee kovia. Ei tarvitse erikseen tehdä pizzoja, kun syö näitä leipiä.

Käyttäjä kirjoittanut 17.01.2011 klo 16:43

Kananmuna on halpa ja tosi ravintorikas ruoka. Esmes aamulla kun syö lautasellisen kaurapuuroa mustikkasopan kanssa ja keitetyn munan, ei ole nälkä, kun vasta seuraavalla ruoka-aikana.

Uunimunakkaat ovat lähes kuin pitsaa ja ohjeita on monia. Tässä yksi

6 munaa

5 dl maitoa

1 rkl juoksevaa margariinia

1/2 tl suolaa

1/2 dl vehnäjauhoja

Mittaa maito kulhoon. Sekoita munat, suola, margariini ja jauhot joukkoon ja vatkaa hyvin. Laita leivinpaperi pellille ja kaada seos päälle. Ripottele haluamasi lisukkeet. Paista 200 asteessa noin 40 minuuttia.

Lisukkeeksi sopii esim.

* nakit
* kinkkusuikaleet
* tonnikala
* tomaatti
* jauheliha
* sipuli
* paprikaa
* juusto

(reseptti on netistä lainattu mutta en muista mistä, ei siis mun oma).

Kaikenlaiset liha-peruna-porkkanapadat ovat halpoja ruokia.
Esmes sian lapa ei maksa kai paljoa.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 18.01.2011 klo 17:46

Olen melko säästäväinen ruoanlaitossa yleensäkin. Harvemmin tarvitsee edes piukkailla kun koko kuukauden yleensä teen ruokaa säästäväisesti.

(iso osa säästäväisyydestä perustuu myös pakastimeen)
Meidän perheellä on ollut tapana tehdä leivät itse. Leipäkone on kovassa käytössä ja sämpylöitä tehdään usein. Haluan että iltapäiväkahville on makeaa ja sehän tietysti leivotaan itse. - jos ei ole leivottu niin voi tehdä makean munakkaan, lettuja tai vohveleita.
Sunnuntait alkavat useinmiten vohveleilla - makeilla tai suolaisilla. tai "amerikkalaisilla pannukakuilla" - eli piimäpohjaisilla ja soodalla ja leivinjauheilla kuohkeaksi tehdyillä letuilla.

Lihan ostan useimmiten paloittelemattomana. - Kilohinta on silloin edullisin esim kokonaisesta possun ulkofileestä tulee uskomattoman monta ruokaa. Broilerin koivista saa jos jotakin - keitän ne ensin kypsäksi ja esim paistan uunissa pinnan , tai paloittelen risottoon tai kermakastrikkeeseen.
Sieniä olen pakastanut ja kuivannut. ...
Olen tehnyt myös erilaisia maustekastikkeita - esim paholaisen hilloa jolla saa vaikka makaroonista maukasta . Peruna maistuu vaikka suolakurkusta ja kermavilistä tehdyn kastikkeen kanssa ja pakasteperunapussista ja anjoviksesta ja kermapurkillisesta tulee reilu määrä janssonin kiusausta.
Vanhat keittokirjat ovat erinomaisia säästöruoan lähteitä. 🌻🙂🌻