Häiritsevä sosiaalisten tilanteiden pelko

Häiritsevä sosiaalisten tilanteiden pelko

Käyttäjä f1x aloittanut aikaan 14.12.2010 klo 01:05 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä f1x kirjoittanut 14.12.2010 klo 01:05

Taitaa olla ensimmäinen kerta kun virtuaalisesti avaudun, mutta enpä nyt näe parempaakaan vaihtoehtoa enään. Elikkä asiaan: Olen aina ollut ujo, mutten ole kärsinyt mistään esiintymispeloista, enkä sosiaalisten tilanteiden peloista ja aina olen uhkaavissakin tilanteissa pystynyt pitämään puoleni. 1,5 vuotta sitten kuitenkin sattui ikävä välikohtaus nakkikioskilla, jossa en suostunut eräälle tuntemattomalle henkilölle antamaan kyytiä kotiin ja nenille tuli ja kovaa. Tästä lähtien pikkuhiljaa olen tullut tosi epävarmaksi ja itseluottamus on kadonnut ja ahdistusoireet ovat ajan myötä vain pahentuneet pahenemistaan. Lääkäreillä olen käynyt asian puolesta, mutta kaikki hoilaavat samaa virttä: lääkekuuri ja luennointia miten lievittäisin pelkoani ja erilaisia rentoutusmenetelmiä on harjoiteltu, muttei mitään apua. Tiedostan pelkoni, mutten saa aivoja ymmärtämään ettei tilanteissa ole mitään pahaa. En karta ihmisiä, niin kuin muut sos. til. peloista kärsivät, vaan raivoan enemmänkin kun olen ihmisten ilmoilla ja tulee ahdistuskohtauksia.” mitä sinä teet?! mitä tuo nyt oli?! mitä pahaa tässä nyt muka tapahtuu?! Ryhdistäydy!” – näitä hoen itselleni mutta eipä juuri auta. Ajattelen selvästi että jokainen kohtaaminen on uhka. Joskus kyllä pelko väistyy sivuun ja koen olevani jopa normaalia rohkeampi, mutta se ei kauaa kestä ennenkuin palaa samaan ahdistukseen. Ulkoapäin minua ei uskoisi että olen ahdistunut liikkuessani ihmisten ilmoilla, mutta sisällä on taistelua… Ainoa toiveeni on nykyään vain olla se normaali sama ujo ihminen kuin ennen, joka ei pelännyt turhia ja osasi pitää puolensa. Nykyään lähes jokainen kohtaaminen vie ahdistukseen… jopa perheen kanssa käydyt keskustelut ovat nykyään vaikeita kun puhe alkaa tökkimään ja ajatus herpaantuu kesken puheen… jotain järkeviä itsehoito menetelmiä kaipaisin. Toimivia myös, kiitos? Lääkekuurit eivät tule kysymykseen, kun vatsa ei meinaa sietää mitään ja monet on tuloksettomina läpi käyty… kiitos vastanneille!