Häävieraaksi meno ahdistaa

Häävieraaksi meno ahdistaa

Käyttäjä black feather aloittanut aikaan 27.07.2018 klo 10:48 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä black feather kirjoittanut 27.07.2018 klo 10:48

Huomenna olisi tiedossa kesähäät, joihin olen menossa avecin ominaisuudessa. Asiassa ei pitäisi olla mitään kovin kummallista, mutta olen erityisherkkä introvertti, ja minua ahdistaa ja jännittää jo nyt. Mahaan koskee. Häät ovat ymmärtääkseni aika isot, paljon ihmisiä joita en tunne millään tavalla ja hääparinkin vain etäisesti. Tosin, joskus täysin tuntemattomille on itseasiassa helpoin jutella. Tiedostan, että juhlat ovat todennäköisesti ihan mukavat eikä ahdistukseen ole mitään varsinaista syytä.

Mielessäni pyörii kuitenkin erilaisia skenaarioita, mitä ikävää voi tapahtua. Mitä jos en osaa keskustella ihmisten kanssa, vaikutan poissaolevalta ja ihmiset pitävät minua outona? Jännittämisessä ikävintä on se, että minulle tulee helposti etova olo, vaikken edes kokisi olevani kovin hermostunut. Pahin pelkoni olisi se, että minulle tulisi niin huono olo, että oksentaisin muiden ihmisten nähden. Kärsin siis emetofobiasta, joka pahenee tällaisissa tilanteissa. Rauhoittavaa en luonnollisesti oikein voi ottaa, koska ainakin hieman alkoholia tulee nautittua. Propraleja löytyy myös, mutta niistä en usko olevan mainittavaa hyötyä. Niitä kai voi ottaa vaikka joisi vähän alkoholiakin, mutta en tiedä onko se kovin järkevää.

Onko täällä muita, jotka jännittävät kaikkea ja ilman syytä? Turhauttaa niin paljon olla tämmöinen, tunnen itseni ihan vajavaiseksi ☹️ Kumpa osaisi vaan nauttia elämästä ja tilanteista ilman turhia ahdistuksia. Haluaisin olla sellainen, mutta kun en vaan ole…

Nyt lähdettävä kaupungille hoitamaan asioita ja tekemään kotitöitä, toivon että pääni vähän rauhoittuu kun koitan keskittyä noihin hommiin ja saan muuta ajateltavaa.

Käyttäjä Jardin Prive kirjoittanut 02.08.2018 klo 10:06

hei. Miten häät menivät? Toteutuivatko pelkosi vai selvisitkö hyvin?

JP

Käyttäjä black feather kirjoittanut 02.08.2018 klo 18:04

Hei JP ja kiitos kun kysyit ☺️❤️
Häät sujuivat ihan ok eikä mitään kamalaa tapahtunut. Olen kuitenkin helpottunut, että nuo häät ovat ohi. Noin isoja juhlia tuskin tulee pitkään aikaan. Kirkossa meinas ahdistus ja huono olo iskeä kun vihkiminen myöhästyi jostain syystä ja istuttiin pitkään jännittyneenä paikoillaan. Yhden 40 mg propralin nappasin tunti ennen kirkkoon menoa, ehkä siitä pientä apua oli. Juhlapaikalla olo oli helpompaa kun tilanne oli vähän vapautunut. Kuitenkin rasitti kun piti yrittää koko ilta olla edes vähän sosiaalinen, vaikkei olisi jaksanut. Olisin halunnut lähteä häistä jo hieman aiemmin pois, mutta en kehdannut lähteä yksin. Poikaystäväni taas olisi halunnut vielä jatkoillekin, mutta tuli onneksi järkiinsä eikä lähtenyt kun minä en halunnut lähteä.

En tiedä pystynkö itse järjestämään kunnon häitä. Toisaalta kirkkohäät ovat olleet unelmani, mutta eipä se ole sen arvoista jos koko hääpäivä ja pitkä aika ennen sitä on täynnä stressiä ja ahdistusta. Haluaisin pystyä nauttimaan juhlista, mutta väsyn helposti.