Fyysiset reaktiot masennukseen ja stressiin

Fyysiset reaktiot masennukseen ja stressiin

Käyttäjä tikkuli aloittanut aikaan 05.08.2009 klo 16:20 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tikkuli kirjoittanut 05.08.2009 klo 16:20

Heippa

Oon kesän ajan kärsinyt aina yllättäen alkavasta pääkivusta, huimauksesta ja pahasta olosta. Pääkipu tuntuu aina jokaisen päänlihaksen jomotuksena ja jännityksenä ja paha olo kokonaisvaltaisena kuvotuksena. Huimaus on melko lievää. Oireet ovat kuitenkin sen verran voimakkaita, etten jaksa oikein lähteä kotoota mihinkään.

Oon miettiny viimeisen kuukauden ajan, et mistä voi olla kyse. Lääkärissä oon juossu koko ikäni erilaisten vaivojen takia, mutta koskaan ei oo mitään löydetty, joten en jaksa enää edes varata aikaa lääkärille. Eilen yhtäkkiä tajusin, et oireet alkaa aina ku oon lähdössä kotoota johonki! Alan stressaamaan ihan älyttömästi ja varsinkin kiire pahentaa oireita entisestään. Stressaan siitä, et oonko ajoissa siellä missä mua odotetaan, onko vaatteet ja meikit hyvin ja miten mun koira pärjää yksin kotona.

Ensimmäisen kerran mulla havaittiin lievä masennus lukiossa ja kävin juttelemassa nuorisopsykologin kanssa vuoden ajan. Nyt oon 23-vuotias ja käyny psykoterapiassa noin 2 vuotta. Opiskelu yliopistossa ja lapsuuden traumojen käsittely tuntuu välillä todella uuvuttavalta ja stressaavalta. Tuntuu, et multa vaaditaan koko ajan liikaa, enkä koskaan pysty saavuttamaan kaikkea mitä pitäisi.

Viime kesänä jouduin 2kk sairaslomalle kesätyöpaikastani, koska murruin kaikkien vaatimusten alla. Tänä kesänä jaksoin olla 1kk töissä, kunnes irtisanouduin ja ”jäin opiskelemaan”. Fyysiset oireet pahenee niinä päivinä, kun tuntuu että pitäisi jaksaa lukea tentteihin, mutta en pysty keskittymään.

Onko kukaan muu huomannut samanlaisia oireita liittyen stressiin/masennukseen? Jos on, oletteko keksinyt kuinka helpottaa niitä?

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 06.08.2009 klo 15:29

Hei vaan!
Itse olen havainnut vähän samantapaisia oireita. Jäin työttömäksi noin kuukausi sitten. Sitä ennen elin monta kuukautta epävarmuudessa jatkavatko määräaikaista työtäni. Minusta alkoi tuntua että en ole tarpeeksi hyvä työntekijä enkä ihminen ylipäätään siinä työpaikassa. Tein kuitenkin työt mitä tuli eteen mahdollisimman hyvin ja nopeasti. Yritin esittää liikaa, mutta sekään ei riittänyt. Sama tapahtui edellisessä työpaikassani. En osannut hyväksyä sitä että en yksinkertaisesti voi tehdä töitäni niin nopeasti että kaikki ehtisin tehdä myös kunnolla. Pitää vaan hyväksyä se että ei voi ehtiä tehdä kaikkea.
Nyt työttömänä ollessani poden edelleen jonkinlaista syyllisyyttä ja tunnen että olen huonompi kuin muut. Vaikka ei välttämättä niin olekaan. Olen miettinyt mistä tuo kaikki saattaisi johtua. Ehkä olen joutunut lapsena suorittamaan liikaa ja esittämään jotain muuta mitä olen. Aika nuorena jouduin huolehtimaan kotona esim. ruokaostoksista ja kotitöistä.
Sinä olet vielä nuori ihminen ja paljon mahdollisuuksia edessä. Toivottavasti löydät sellaisen työn josta nautit tai opiskelupaikan missä viihdyt.

Käyttäjä tikkuli kirjoittanut 07.08.2009 klo 14:12

Kiitos Piakristiina vastuksestasi, helpottavaa kuulla etten oo ainoa! Vaikka tosin näitä oireita ja ongelmia ei toivois kenellekään 🙂

Ihan ku oisin lukenut omaa suhtautumistani työhön tosta sun tekstistä. Oon aina tehny työt yli 100% teholla ja mahdollisimman nopeasti ja "täydellisesti". Mut silti aina tuntuu, ettei oo riittävän hyvä. Sama pätee opiskeluihin. Nyt oon ilmeisesti tilanteessa, missä kroppa alkaa pistää vastaan ku ei muuten tajua hidastaa.

Eikai auta muuta kuin yrittää opetella hyväksymään se, että kaikkea ei voi aina tehdä. Kyl me ihmiset aika rajallisia ollaan 🙂 Mut vaikeeta se on. Tuntuu jotenki, et sit muut just ajattelee, et on huono työntekijä/opiskelija jne.

Toivottavasti löydämme molemmat työpaikan, jossa oikeasti viihtyy! Onnea etsimiseen! 🙂

Käyttäjä mamma83 kirjoittanut 14.08.2009 klo 15:26

olen myös huomannut huimausta, päänsärkyä ja huonoa oloa kun olen töissä tai stressaan esim. raha-asioista. kotona nykyään oleskelen koska töitä en pysty tekemään fyysisten oireitten takia, enkä myöskään masennukseni takia.
lääkärissä kaikki tutkimukset on tehty ja kaikki on hyvin. tuntuu et elämä on jämähtäny paikoilleen, kun ei voi tehdä töitä...

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 09.04.2010 klo 14:30

Masennus aiheuttaa mulle hartiasärkyjä. Pahimmillaan on ollut aivan migreenin veroista kipua. Vaikka syy ei olekaan ruumiillinen vaiva, niin kipu on aivan todellista ja sitä on hoidettava!