Maaliskuun lopulla vaimoni ilmoitti hakevansa eroa 13 vuoden yhdessä olon jälkeen. Syitä on varmasti monia ja pelistä löydän niistä useimmat. Ja kun ei niihin menneisiin voi enää vaikuttaa, niin haluaisinkin löytää ajatuksia ja ehkä kokemuksenkin kautta hyväksi havaittuja neuvoja miten tästä voi päästä eteenpäin. Itsestäni tuntuu siltä ettei mitenkään.
Kuluneen kuuden viikon aikana en ole onnistunut löytämään vielä yhtään positiivista asiaa eroon liittyen. Suren asiaa koko ajan enemmän ja enemmän ja ikävä käy koko ajan vaan kovemmaksi, vaikka vaimo vielä asuu samassa osoitteessa kanssani (meillä on myös 10v poika). Vaimo on muuttamassa toukokuun loppupuolella uuteen asuntoon. Käytännön asiat eroon liittyen olemme mielestäni saaneet sovittua ihan hyvin.
En halua myöntää, että jään yksin. En myöskään pysty sulattamaan ajatusta, että rakkaus toisen puolelta voi niin kertakaikkiaan loppua, että ero on ainoa ratkaisu. Minä rakastan yhä vaimoani enemmän kuin ketään muuta – ja tulen aina rakastamaan. Enkä usko, että jos tämä ero on lopullinen, niin tulen enää koskaan luottamaan saati rakastamaan ketään muuta. Enkä haluakaan. Tekisin mitä vaan, että vaimoni muuttaisi päätöksensä eron suhteen, mutta se taitaa kyllä olla turha toivo. En silti lakkaa toivomasta ja unelmoimasta, että jonain iltana toteammekin eron olleen ehkä sittenkin virheen ja päätämme yrittää vielä…
Jos joku on elänyt samanlaisissa tuntemuksissa ja päässyt niistä eteenpäin elämässä, niin auttaisi kyllä varmaan edes jonkin verran kuulla niistä kokemuksista. Toisaalta minusta välillä tuntuu etten haluakaan tuntea muuta kuin surua ja ikävää – en halua tuntea olevani onnellinen, koska elämästä on lähdössä pois se asia, mikä minut on onnelliseksi tehnyt…
Entä missä vaiheessa täytyy todeta masennuksen olevan sen verran vakavaa, että kannattaa hakea apua ammattilaisilta? Tähän asti olen surrut ja itkenyt päivät, mutta saanut vielä nukuttua. Aamulla herätessä sitten ensimmäisenä on kuitenkin mieleen tullut paha olo. Viime yö oli ensimmäinen, kun yölläkin heräsin omaan itkuuni ja olin nähnyt unta tästä erosta.