Eroon joka iltaisesta alkoholista!!

Eroon joka iltaisesta alkoholista!!

Käyttäjä pakkasaamu aloittanut aikaan 27.12.2011 klo 10:07 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pakkasaamu kirjoittanut 27.12.2011 klo 10:07

Huolenani on jokailtainen tissuttelu siideriä olutta ja eilen viiniä niin et oksensin jo ysiltä..
olen huolissani sillä alko kuuluu jokaiseen iltaan nykyään. ja ei tämä ole tämän aamun tunne, olen jo pitkään ollut huolissani siitä että haen hyvää oloa alkoholilla.
Minulla on masis lääkitys, käyn terapiassa (siellä asiaa en ole kertonut) ja harvakseltaan mtt.ssä.
vaikeuksia on ollut syksyn aikana paljonkin, ja lastenkin asiat huolettaa.
Kertokaa keinoja vinkkejä ja jos on sivustoja joista voisi olla apua… mihinkään ryhmään en ole tällä hetkellä valmis lähtemään☹️

Käyttäjä Etsijä kirjoittanut 27.12.2011 klo 14:03

Hei Pakkasaamu,

kuulostaa siltä, että haluaisit pois juomakoukusta ennen kuin on liian myöhäistä. Kerroit, että olet käynyt terapiassa. Miksi et kerro terapeutillesi tästä asiasta? Ehkä hän voisi auttaa sinua.

Useimpia ihmisiä AA-kerho ja sieltä saatu vertaistuki on auttanut. Omin päin voi olla vaikeaa ponnistella ylös tuosta juoksuhaudasta. Linkkejä kyllä löytyy, esim. nämä:

http://www.avominne.fi/?gclid=CKD9mZaaoq0CFbEumAodn27cjQ
http://www.kolmio.org/olenko.html

Ehkä et ole vielä alkoholisti, vaan päihderiippuvainen, mutta jos jatkat tuolla tiellä, sinusta ehkä tulee alkoholisti. Hakeudu hoitoon ennen kuin on liian myöhäistä! Masentuneet ihmiset etsivät usein lohtua pullon pohjalta, mutta se tie johtaa vain ojasta allikkoon. Tsemppiä! 🙂👍

Käyttäjä kirjoittanut 27.12.2011 klo 16:30

Näin entisenä tissuttelija voin vain neuvoa, että päätös lopettaa viinan juonti, on päätettävä itse.
Just, miehän olen kuin parempikin saarnaaja. Mutta minä lopetin tissuttelun päättämällä etten enää tissuttele.
Kun rupesi tekemään mieli viinaa, niin tein jota muuta mistä sai mielihyvän tunnetta.
Kuten luin hyvää kirjaa tai lähdin ulos.
Ei se helppoa ollut.

Käyttäjä Jones53 kirjoittanut 27.12.2011 klo 20:50

Hyvä asia sinällään että olet huolissasi tuosta tissuttelusta. Saattaa kuullostaa tylyltä, mutta empä usko että mitkään sivustot tilanteessasi auttavat. Olet tunnustanut sen itsellesi, miksi et ota asiaa puheeksi myös terapiassasi l. tunnusta myös siellä. Tiedosta, tunnusta ja työstä, kolme t:tä jotka ovat ongelmien purussa tärkeitä. Olet tiedostanut ja osittain tunnustanut, ja työstäminen voi tapahtua esim. terapiassa. AA- ei ehkä ole oikea ryhmä (vielä...), onhan paljon muitakin ryhmiä olemassa, kysy vaikka mmtstosta.

Käyttäjä depistantti kirjoittanut 28.12.2011 klo 14:37

Hyviä vastauksia, pisti miettimään itseäkin. Ajattelin hieman jakaa jotain omia hajatelmia.

Et ole yksin ongelmasi kanssa, se on hyvä muistaa. Toinen tärkeä asia on, jotta olet tiedostanut ongelmasi. Jospa vain saisit vielä rohkeutta myöntää asian jollekin toiselle esim. terapeutille, lääkärille, tai sitten ystävälle. Päihdelinkki netissä on myös yksi kanava, jossa voi aihepiirin parissa lueskella tai jopa kirjoitella, hakea tukea sekä jakaa ajatuksia. Niin ja onhan tääkin paikka yksi kanava, hyvä askel. Hienoa jotta kirjoitit ja avauduit ongelmastasi.

Itselläni on omakohtaista kokemusta paljonkin tuon tissuttelun ja dokaamisen suhteen ja voin sanoa jotta helppoa sen kanssa eläminen ei ole. Se ruokkii masennusta ja ahdistusta oikein kilokaupalla, sotkee mieltä ja tuo murhetta sekä epäonnistumisen tunteita. Mulla auttoi pitkän pohdiskelun jälkeen mm. myöntää omalle terapeutille alko-ongelma, josta seurasi jotta uskaltauduin päihdepalvelusäätiölle mennä puhumaan suoraan asiasta, ovat ammattilaisia tän alko-aihepiirin suhteen... Nyt olen sitten matkalla johonkn, toivottavasti raittiimpaan elämään, sain kierteen poikki, mutta silti lipsahduksia on tullut. Koitan löytää tilalle muuta, mielekästä tekemistä, liikuntaakin lisätä, kun ei tarvi olla pullon kanssa jatkuvasti.

Tie ei ole helppo, mutta mm. oma tahto on ilmeisesti tärkeimpiä voimia, joka tässä voi auttaa eteenpäin, pala ja askel kerrallaan.

Voimia ja tsemppiä tulevaan 🙂👍

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 03.01.2012 klo 14:36

Alkoholi on keskushermostolle myrkkyä. Vaikuttaa aivosoluihin ja säännöllisesti käytettynä aivosolut muuttuvat, rasvoittuvat. Tästäkin on paljon kirjoja kirjastossa miten se aine vaikuttaa ihmiseen, se vaikuttaa naiseen eri tavalla kuin mieheen. Itse olen saanut katsoa dokumentti-filmin alkoholin vaikutuksesta Ruotsin puolella joskus vuosikymmeniä sitten ja se järkytti aika paljon. varsinkin se miten se vaikutti aivosoluihin ja myös mielialaan. Kun ihminen juo säännöllisesti niin mieliala alkaa laskea eikä enää nousekaan ylös ellei saa viinaa. Mutta paranee kun viinan käyttö loppuu ajan myötä (paitsi ei aina jos se on tuhonnut liikaa hermostoa).
Kun yrittää olla ilman niin mieliala laskee, ja muut vieroitusoireetkin tulevat. Nyt on vain ajan kysymys, oletko kuinka pitkään juonut joka ilta? Ja kuinka paljon?
Yksin ei ihan kaikilta onnistu, siis jos on ihan yksin. mutta jos on perhe joka kannustaa ja auttaa silloin kun tekee mieli juoda, että voi tehdä jotain muutakin kuin ottaa alkoa.
Joillakin on kyllä niin kova itsekuri että vain päättävät etteivät enää ota niin onnistuvat siinä. Voithan kokeilla? Yritä olla juomatta ja lue kirjoja ja lue netistä ohjeita niin se selviää kuulutko siihen porukkaan joka yksin selviää.
Minä en selvinnyt yksin. yritin kyllä kovasti ja vaikka mitä, mutta olin jo liian pitkään juonut säännöllisesti etten osannut enää olla selvinpäin aina. Ja kohtuukäyttö ei onnistunut vaan lipsui entiseen malliin.
Oli kova tie raitistua, ei mikään helppo, mutta se kannatti. Mieliala parani ja muutenkin maailma alkoi näyttää valoisammalta ja ongelmiin alkoi löytyä ratkaisuja helpommin, kun ei ollut viinan aiheuttamaa ahdistusta lisänä.
Olen sellainen että haluan tutkia kaiken ensin ennenkuin alan millekään, ja kyllä alkoholismista löytyy tietoa ja siitä toipuu ja raja on aika häilyvä kuka on alkoholisti kuka ei. Eikä jotkut kärsi viinasta vaikka ne juo sitä päivittäin, sekin on outoa, miten toiset sitä kestää ja toiset ei.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 03.01.2012 klo 20:07

Niin, ja jäi vielä kertomatta, ja joka on pakko kertoa: elämäni parani, sekä fyysisesti että henkisesti sen jälkeen kun aloin rukoilla ja uskoa Jumalaan, että vain Hän auttaa ja on turvana. En ole mikään lahkolainen enkä hihhuli, elän normaalia tavallista elämää, mutta on yhteys muihin uskoviin ihmisiin.

Käyttäjä reklamation kirjoittanut 22.01.2012 klo 14:55

itse olen kerran vierottautunut alkoholista antabuksella, sen jälkeen päätin etten sitä enää ota ja tulevaisuudessa päätän itse milloin lopetan ja aloitan, mielenlujuudella. no kuten arvata saattoi tämä ei ole toiminut täydellisesti, alkoholismissa kuten missä tahansa tulee ylä ja alamäkiä, joten olen ottanut senkin jälkeen antabusta esim siitä syystä että saan järkevän syyn kun kaverit kysyy että miksi juot limua. antabus auttaa jo siinä minua että kun otan sen minun ei tarvitse miettiä alkoholia kun tiedän etten voi sitä juoda.

kannattaa yrittää korvata alkoholi jollain mielekkäällä tekemisellä!