Erityisherkkyys, hylkäämisen pelot ja läheisriippuvuus
Kirjoitan tänne ensimmäistä kertaa, koska juuri nyt on sellainen olo, että haluan puhua asioista näin. Nimettömästi ja kauempana niistä ihmisistä, joihin tämä seuraava teksti oikeasti liittyy. Kävin säännöt ja ohjeet läpi, kuin myös sen verran katselemassa muita keskustelun avauksia, että minulla on yleinen käsitys siitä miten minun pitäisi toimia täällä. En ole täysin varma mihin ryhmään tämä teksti kuuluu, koska kyse on ihmissuhteesta, mutta ei parisuhteesta. Seuraavasta tekstistä on tietoisesti purettu valtaosa tunteista kokonaan pois, eikä tarkoitukseni ole purkaa omaa pahoinvointiani tälle keskustelualueelle. Ei siitä olisi mitään hyötyä kuitenkaan, koska se johtaa lopulta vain oman pahoinvointini kasvamiseen. Tässä kohtaa on kuitenkin tarpeellista todeta, että olen erityisherkkä mies, joka käy viikoittain läpi hyvin intensiivisiä tunteita ja käsittelee raskaita asioita. Käyn aktiivisesti yksilöterapiassa kerran viikossa, mutta seuraavaan istuntoon on vajaat kolme viikkoa aikaa, joka tuntuu juuri tällä hetkellä hiukan turhan pitkältä. Näin ollen haluaisin purkaa mieltäni vaivaavia asioita tähän ryhmään ja keskustella hyvistä toimintatavoista, joiden avulla elämäni jatkuu suhteellisen rauhallisena, kunnes kevään terapiajaksot alkavat jälleen.
Mennään varsinaiseen asiaan. Minun haasteeni on läheisriippuvuus. Tarkemmin ottaen hylkäämisenpelot, joita yksi ihminen elämässäni laukaisee hyvin helposti. Viikko sitten tämä ihminen laittoi elämäni täysin sekaisin, ja tänään hän aiheutti minulle myös epämiellyttävän olon ☹️
Ei hän tehnyt mitään kovin ihmeellistä kummallakaan kertaa. Viikko sitten hän kertoi kuinka yksi hänen tuttavansa oli luvannut lähteä ulos hänen kanssaan, mutta oli sitten jättänyt ilmoittamatta mitään tulematta. Minä satuin samaan tapahtumaan, johon tämän tuntemani ihmisen oli tarkoitus tulla edellä mainitun ilmoittamatta poisjääneen ihmisen kanssa. Olin kuitenkin paikalla, joten seurani kelpasi oikein hyvin. Tämä kuitenkin laukaisi hylkäämisen pelkoni. Minusta alkoi (jälleen) tuntua, että seurani kelpaa vain silloin, kun tällä ihmisellä ei ole muutakaan vaihtoehtoa. Samoin kävi tänään. Olimme aikaisemmin sopineet yhteisestä tapahtumasta, mutta tällä tuntemalleni ihmiselle sattui tulemaan parempaa seuraa. Näin ollen hylkäämisen pelkoni laukesivat jälleen uudelleen.
Miksikö minua sitten niin kovasti kiinnostavat nämä asiat? Olen sanonut tälle ihmiselle tänä vuonna hyvin painavia asioita, ja hän on sanonut, että hänestä tuntuu samalta. Tästä huolimatta vaikuttaa siltä, että minua pidetään varalla ja seurani kelpaa vain paremman puutteessa. Sikäli kuin haluan viettää hänen kanssaan aikaa, on minun tehtäväni tehdä järjestelyt ja kysyä häneltä – ei koskaan toisinpäin.
Lueskelen parhaillaan Ben Malisen kirjoittamaa Taakkana läheisriippuvuus -kirjaa, jonka sivulla 130 on hyvin koottu kaikki ne asiat, jotka minulla ovat vielä vaiheessa. Olen hyväksynyt olevani läheisriippuvainen ihminen, ja ongelmani ovat nämä klassiset huolenpidon, turvan ja rakkauden tunteiden puutteet. Olen oikeastaan tuota kirjaa lukiessani tuntenut, että olen varsin klassinen esimerkki siitä kuinka minulta on kielletty nämä asiat lapsuudessani ja nuoruudessani, joten nyt sitten haen niitä hyvin määrätietoisesti aikuisiälläni.
Mitäkö sitten toivoisin teiltä, jotka ovat jaksaneet lukea näin pitkälle? Tietoa ei ole koskaan liikaa. Uudet ajatukset ovat hyvin tervetulleita. Ennen kaikkea juuri nyt toivoisin löytäväni tehokkaan tavan rauhoittua ja päästää irti. Löytää sisäinen rauhani jälleen uudelleen, jotta voin nukkua rauhassa ja jatkaa näiden asioiden käsittelyä huomenna. On myöhä, enkä jaksa enää tänään. Huomenna voin itkeä, lukea läheisriippuvuudesta, tehdä uusia rajoja ja yrittää oppia rakastamaan itseäni. Tänään haluaisin vain sen verran rauhaa, että voisin nukkua.
Vielä näin lopuksi vähän toisenlainen kysymys: onko heikkoutta hakea apua reseptilääkkeistä? Minulle on määrätty niitä enemmän kuin on kädessä sormia, mutta en mielellään syö niitä, koska osa niistä aiheuttaa riippuvuutta. Näinä hetkinä pohdin vain, että olisiko oikea ratkaisu vain ottaa niin voimakkaita lääkkeitä (lääkärin ohjeiden mukaan), että taju lähtee taatusti seuraavaan aamuun asti. 😑❓