Lianna kirjoitti 31.5.2011 17:48
Ystävälläni on hieno iso talo, aviomies, ulkomaanmatkat ja vaki työ. Oma tilanteeni tällä hetkellä: yksinhuoltaja, pikku kaksio ja keikka työt. Ystävyytemme alkoi sillon kun olimme kumpikin sinkkuja ja opiskelijoita. Onko kahden niin erillaisen ihmisen mahd. olla ystäviä, pakostakin heikommassa asemassa oleva vertaa itseään toiseen? välillä tunne on ollukin se, että ystävä kokee varmasti elämänsä niin mahtavaksi aina sen jälkeen kun minun kans on yhteyksissä. Yksinhuoltajan arki voi olla niin kovin erillaista kun kahden vanhemman perheen, itse pitää huolehtia kaikesta auton huolllosta alkaen. Kaverini ei aja edes autoa vaik kortti on. Toisaalta tulee myös tunne, että joskus ystäväni oikein ihmetteli kuinka voin pärjätä näinkin hyvin. Eli ystävyyteni päättyi vasta äsken, minun piti se päättää. Olen tuntenut itseni nyt vapaaksi jatkuvasta vertailusta mutta toisaalta mieltä painaa se kuinka kateellisena ihmisenä hän minua nyt pitää. En enää vaan jaksanut. Kyllä varmasti kateuden pistoksen myös tunsin.
Joo, mulle kanssa kävi vähän samoin. Eli tutustuin extempore ihmiseen, mutta pidemmällä aikavälillä huomasin, että arvot olivat erilaiset. Huomasin itsestäni, että omat asiat täytyy olla jotenkin edes kunnossa ja oma kateuden tuntu kanssa, ennen ennenkuin voi ´rikkaan kanssa´ olla kaveri. Mä jotenkin symppaan tota sun ratkaisua suojella itseä vertailulta toiseen suhteessa, jossa toinen on taloudellisesti varakkaampi.
Omasta kokemuksesta, niin tuntui siltä, että ei oikein osannut kankaanvalintoihin kotisisustuksessa tai valituksiin kosmeettisista asioista kuten käykö värisävyt yhteen, niin oikein osannu sanoa. Voi olla, että itellä oli ajatukset kiinni muissa asioissa eikä oman mielihyvän kanssa ollut juuri kehumista.
Se ei ole niin yksi yhteen, että sellaiset eriarvoisuuden asiat ja tunteet olisi sovitettavissa. Ite on ainakin joutunut tekee aika paljon työtä elämässä sen eteen, ettei olisi paha mieli ja ainakin silloin tällöin saisi puhua siitä eriarvoisuuden tunteesta ja että se vielä otettais vakavasti tai ainakin tosissaan. Olen tavannut vuoden aikana niukasti toimeentulevia ihmisiä ja se on vahvistanut tunnettani siitä, että olen ihan kyllin hyvä ihminen tällä niukalla elämälläni.