Erakoituminen ainoa turvallisuudentunteen antaja
Siinä tuo lyhykäisyydessään tulikin. Vaikeaa alkaa purkamaan elämäänsä niin, että se toiset ymmärtäisi, mutta koitetaan.
Nyt kun olen kolmekymppinen, tunnen olevani yhtä yksin kun aikoinaan koulukiusattuna ala-asteella. Perheessäni oli pienestä asti väkivaltaa, hyväksikäyttöä, henkistä väkivaltaa ja nöyryyttämistä. Olin koulukiusattu kaikki kouluvuoteni ja sen jälkeen kun siirryin ammatillisiin opintoihin, minut suljettiin täysin ulkopuolelle ollessani avoin suuntautumisestani kun tapailin toista naista. Vuosien jälkeen en saanut kutsua edes yhteenkään luokkakokoukseen, joista kuulin jälkeenpäin. Ammatillisten opintojen aikana paloin loppuun ja sairastuin masennukseen. Kolme itsemurhayritystä ja kaksi puolen vuoden hoitojaksoa psykiatrisella, toinen ’pakkohoito’-periaatteella. Lapsuudenhyväksikäyttöön liittyi suurin mahdollisin tabu, jota ei edes henkilökunta osastolla pystynyt käsittelemään, ’mitäs jos olet vaan ymmärtänyt kaiken väärin’, tuli hoitaja sanomaan vaivautuneena huoneeseeni osastolle kun itkin hysteerisesti nurkassa ranteet juuri tikattuna ja siteissä. En saanut tukea henkilökunnalta enkä omilta perheenjäseniltäni. Oman epävakaan lisän näihin aikoihin antoi psykoterapeuttini, joka sairastui myös itse mieleltään vaikeasti. Oliko skitsofrenia vai mikä,.. ainakin jatkoi vastaanottoa senkin jälkeen kun häneltä oltiin otettu lääkärin lupa pois ja sanoi minulle että älä usko kenenkään puhetta etten ole hänen terapeutti. Pian myös hän joutui psykiatriselle. Sitä ennen hän oli saanut monen asiakkaansa terveyden horjumaan vaikeasti oman terveytensä takia. Monet asiakkaat joutuivatkin psykiatriselle.
Kaikki tämä varmaan loi pohjan sille, etten pysty luottamaan ihmisiin. Huomaan pitäväni kaikkiin ihmisiin tietyn etäisyyden ja jokakerta (harvoin) kun rohkaistun tutustumaan uuteen ihmiseen ja annan siihen ns. kaikkeni ja otan riskin haavoittuneisuuteen niin aina tulee päivä kun yhteydenpito loppuu kuin seinään. Ts. olen ollut aina ja ikuisesti kaikille vain ohikulkukaveri. Takana on muutama ’syvempi’ ystävyyssuhde jolloin silloinkin vaan olen huomannut, että on tullut päivä, jolloin puheluihini tai viesteihini enää vastattu. On mahdotonta kuvitella, että löytäisin joskus jonkun ihmisen, jonka kanssa voisin seurustella kun pelkkä kavereiden löytäminen on mahdotonta. Olen ajatellut että ehkä asiat menee pieleen siinä, että minulle ystävä on enemmän kuin kaveri, ts. haen ystävästäni sitä tukea kuin perheestäni jota minulla ei ole. Monilla kuitenkin on vakaa perhetausta ja välittävät vanhemmat, joten ehkä he hakevat ystävuudestä jotain ihan muuta.
Tapasin hiljattain vähän erityisemmän ihmisen eikä mielessäni käynyt että hän voisi olla kiinnostunut. Asiat kuitenkin meni niin, että aloimme pitämään tiiviisti yhteyttä sillä ajatuksella että siinä on muutakin. Pian kuitenkin asiat taas meni kasaan kun hän sanoi ettei hän olekaan kiinnostunut. Tällä hetkellä tuntuu siltä että en halua ketään lähelleni. Tämä saattaa kuulostaa hullulta mutta tuntuu, että pelkkä puhelimen auki pitäminen tuntuu pahalta ja haluan pitää senkin kiinni että tunnen oloni mahdollisimman turvalliseksi. Mikään ihmissuhde ei tiedä hyvää. Ihan kuin joku tulisi väittämään minulle, että musta on oikeasti valkoinen tai että elämä voi olla jotain muuta kuin pelkkää yhtäjaksoista torjuntaa. Olisin kuvitellut, että kolmekymppisenä elämä jo näyttää muulta kuin 1o-vuotiaana. Että syntymäpäiväonnittelut tulisi muiltakin kun omilta vanhemmilta.