Epäilty dissosiaatiohäiriöö.

Epäilty dissosiaatiohäiriöö.

Käyttäjä Legacy aloittanut aikaan 17.11.2017 klo 22:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Legacy kirjoittanut 17.11.2017 klo 22:24

Moikka. Olen 22-vuotias mies, jolla oli raskasta kukan käyttöä puolisen vuotta. Lopetettuani olen kärsinyt pahoista pelkotiloista ja todella oudoista oloista. Vaikka olen jo 10kk ollut selvinpäin ne jatkuu edelleen. Alussa pelkäsin kokoajan psykoosia mutta lääkärin taottua mun päähän sen, että sitä se ei ole uskon vihdoin etten ole menossa psykoosiin. Viimeisin asia mitä lääkäri epäilee on siis dissosiaatiohäiriöitä.. Ja siis en pääse psykologisiin tutkimuksiin vielä koska mut pakotetaan puoli vuotta käymään seuloissa ja ne alotettiin 2kk koska silloin oli eka kerta kun uskalsin kotoa lähtee mihinkään. Ja se tympii todella paljon koska voimavarat rupee oleen todella lopussa ja haluaisin jo varmuuden mikä vaivaa.. Eli joka päivä melkein kaiken aikaa koen jotenkin maailman ja kaiken todella outona, en jotenkin saa kiinni siitä millä tavalla kaikki on outoo, mutta tiedän kokoajan että jotain on vialla jotenkin.. Yksin ollessani pelkään myös todella paljon vaikka en edes tiedä mitä pelkään.. Välillä läheisetkin ihmiset näyttävät/vaikuttavat myös oudoilta. Päivät jotenkin vaihtuvat myös todella nopeasti välillä ilman minkäänlaisia muistikuvia koko päivästä. Sitten toisinaan on myös jollain tapaa kevytpäinen olo eikä tajua asioita niinkuin ennen, välillä taas en tunne jotenkin ruumiinosaa tai koko kehoa ollenkaan.. Ja esim. Hämärässä valossa/hieman pimeässä oleminen saa näkökentän mustumaan kokonaan siten etten näe enään koko huonetta tai mitään.. Tuossa on osa oireista mitä koen päivittäin välillä ja tänne sen takia kirjotan että jos löytyisi ihmisiä jotka taistelevat samanlaisten epätodellisuuden/aistihäiriöiden kanssa koska vaikka saan lähipiiriltä tukea ne eivät täysin tiedä minkälaista tämä on ja haluan myös kuulla muiden ihmisten kokemuksia aiheesta.. Ja mitä mieltä olette vaikuttaako dissosiaatiolta? Paha ite sanoo tai saada diagnoosia, ko ei pääse tutkimuksiin vielä vaikka haluisin sitä..

Käyttäjä Neola kirjoittanut 29.12.2017 klo 13:31

Moikka Legacy!
En tietenkään pysty mitään diagnoosia antamaan/olemaan varma mistään, mut
kärsin itse dissosiaatiohäiriöstä ja noi oireet mitä kuvaat... voi olla hyvinkin sellasia jotka liittyy tohon häiriöön.
Noi kuvaamasi oireet kuulostavat varsin tutuilta.

Yleisesti ottaen dissosiaatiohäiriöhän syntyy pitkään jatkuneesta/usein toistuvasta traumasta, joka yleisimmin on alkanut jo lapsuudessa.
Onko elämässäsi ollut jotain talläista kokemusta? (ei tarvitse vastata tänne, jos et halua.. mutta kysymyksenä lähinnä itsellesi)

Tuohonkin häiriöön liittyy ihmisillä niin paljon erilaisia oireita, et välillä jopa lääkäreiden on sitä hankalaa tunnistaa.
Kokoajan traumatisoitumisesta ja dissosiaatiohäiriöstä tiedetään etenevissä määrin sairaanhoidonkin piireissä, mut silti moni ihminen saa jopa väärän diagnoosin, oireiden ollessa niin samanlaisia kuin jossain muussa mielenterveyden häiriössä.

Kannattaa kuitenkin rauhassa odotella noita testejä, mitä sinulle on tulossa.
Oireet ovat inhottavia, mut usko pois.. niistä selviää.
Toivon että saat diagnoosin, vaikkei se se tärkein olekaan.. mutta sitäkautta tiedon mikä vaivaa, ja siihen oikean hoidon. Tsemppiä kovasti, ja hyvää uuttavuotta!🌻🙂🌻

Käyttäjä Joie kirjoittanut 29.12.2017 klo 13:51

Traumajadissosiaatio.fi -sivustolla on myös hyvä keskustelupalsta. 🙂👍 Olen vasta löytänyt ja lueskellut mielenkiinnolla keskusteluja. Mulla ei oo dissosiaatiohäiriötä, mutta lievempiä dissosiaatio-oireita kyllä.