En uskalla elää, rahan käyttö pelottaa

En uskalla elää, rahan käyttö pelottaa

Käyttäjä Smöggis aloittanut aikaan 08.10.2016 klo 14:45 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Smöggis kirjoittanut 08.10.2016 klo 14:45

Tämä on kertomus minua jo pitkään vaivanneesta ongelmasta.

Olen aina ollut tarkka rahoistani. Lapsena minulle ei maksettu mitään viikkorahoja ja suurimman osan leluistani minun piti ostaa omilla rahoillani. Säännöllistä rahaa sain yleensä vain mummoltani, joka antoi minulle joka syntymäpäivänäni 100mk tai n. 20€. Näin siis minulla oli aina muutamia satasia käytössä ja olen oppinut rahan arvon.

Olen aina harkinnut ostoksiani pitkään ja hartaasti. Monesti olen tuntenut tunnetta joka tunnetaan englanniksi nimellä ”buyers remorse”. Eli katunut tekemääni ostosta ajatellen ”tarvitsenko minä nyt sittenkään tätä?”

Nyt kuitenkin on tiedossa mullistus. Kaverini on pyytänyt minua seurakseen neljän viikon Japaninmatkalle. Tiedossa on pitkä ja kaikin puolin kallis reissu. Pelkkiin lentoihin ja majoitukseen uppoaa helposti toista tuhatta euroa.

Olen aina halunnut käydä Japanissa. Mutta minua suoraan sanottuna hirvittää käyttää niin suurta summaa rahaa kerralla! Samantyyppinen ”nuukailu” vaivaa minua monessa muussakin asiassa. Ruokaa pyrin tekemään mahdollisimman halvalla, en syö ravintoloissa ja vaatteitakin ostan vain pakon edessä ja alennusmyynneistä.

Vaikka olenkin pitkäaikaistyötön, en silti ole suoranaisissa taloudellisissa vaikeuksissa. Ansiosidonnainen rullaa vielä aikansa ja säästöjä sekä sijoituksia on mukavasti. Miten siis saisin sallittua itselleni tällaisen kertaluontoisen kalliin elämysmatkan? Saan reilunlaiset veronpalautukset jotka käytännössä kattavat koko reissun kiinteät kulut, joten minulla ei pitäisi olla mitään hätää. Mutta koen silti kovaa stressiä rahanmenosta, vaikka matkaan on vielä yli puoli vuotta ja sehän on ”vain rahaa”!

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 08.10.2016 klo 19:27

Wau! Luin tämän ja jäin miettimään, että oikeasti sinun ei ilmeisesti tarvitsisi normi elämässä nuukailla, mutta olet saanut opin jo lapsena? Eli siis syöt nuukaillen yms. Olen jossain määrin aina pitänyt itseäni nuukana, mutta ehkä enempi pakon sanelemana. Ostan vaatteet usein kierrätettyinä. Ostan kirppiksiltä muutakin tarpeellista, jos löydän. Välillä on tullut haalittua ihan turhaa roinaa. Onneksi ne saa vaivalla takaisin kiertoon.

Mutta sinulla on ihanne tilanne! Käytä ihmeessä tilaisuus hyödyksi ja lähde sinne Japaniin! 🙂 Muuten murjotat vanhana kiikustuolissa, että ei tullut sielläkään käytyä, vaikka mahdollisuus olisi ollut.

Käyttäjä jaana6 kirjoittanut 09.10.2016 klo 14:32

Minua peloittaa myös rahan käyttö, mutta siitä syystä ettei sitä ole paljoa, ja jos nyt
tuhlaan on minun taas säästettävä monta kuukautta, mutta silti aion lähteä ystäväni
kanssa Tallinnan ristelylle.🙄
Kivaa jos joku viitsii lähteä japaniin asti, siellä pitää varmaan käydä teatterissa,
japanilainen teatteri on ihan omaa luokkaansa.🙄