Olen teitä yli 10 vuotta vanhempi, mutta identiteettini tuntuu edelleen olevan aika hukassa. Kävin terapiassa suunnilleen samanikäisenä kuin sinä, losanen, mutta olen jälkeenpäin miettinyt, että se taisi olla vähän puutteellista siinä mielessä, että me ei keskusteltu mistään ns. "psykologian näkökulmasta". En saanut mitään tarkkaa diagnoosia ja me vain "jutusteltiin". Toki se helpotti oloa siinä hetkessä, mutta asioita jäi paljon käsittelemättä kunnolla ja se on kostautunut myöhemmin. Painin siis samojen ongelmien kanssa edelleen. Ne vain saatiin hetkellisesti lakaistua jonnekin maton alle, niin ne eivät häirinneet.
Luulen, että minulla on ollut sama ongelma, että olen käynyt murrosikää läpi vasta aikuisena, kun minulla ei sitä koskaan ollut teininä. Minäkään en lapsena pystynyt ilmaisemaan tunteitani kenellekään aikuiselle. Olin vain täysin lukossa ja yritin selviytyä yksin päivä kerrallaan.
Kuten black feather kirjoittaa, niin myös minun on hyvin vaikea ilmaista mitään negatiivisia tunteita. Jos joku loukkaa minua, niin en tiedä onko tuntemukseni oikeutettu. En tiedä saako kyseisestä asiasta loukkaantua tai suuttua, vai olenko vain itse jotenkin lapsellinen kun tunnen niin. En tiedä miten minua saa kohdella. Mitä muilta ihmisiltä kuuluu sietää ja missä menee raja? Kuuluuko aikuisena vain aina teeskennellä, että mikään ei tunnu missään? En siis pysty kertomaan kenellekään, jos olen loukkaantunut jostain heidän teostaan, koska pelkään, että he loukkaantuvat, jos kerron olevani loukkaantunut. Olen niin tottunut siihen, että en saisi näkyä enkä kuulua, enkä ainakaan olla yhtään vaivaksi kenellekään. Täysin arvoton olo siis. Jostain pitäisi löytää se omanarvontuntonsa.
Toisaalta ihmettelen myös, että miten itsensä voi edes löytää ilman ystäviä, kun aina sanotaan, että muut ihmiset toimivat peileinä itsellemme. Voiko siis itseään löytää ilman näitä peilejä?
Siksi mitkään ystävyyssuhteeni eivät kai koskaan lopulta toimikaan, kun en tiedä miten minun kuuluisi käyttäytyä tai miten saisin käyttäytyä. Yritän vain aina mukautua siihen millaisia muut ovat, tietämättä millainen itse olen.
Tsemppiä sinulle psykoterapiaan, losanen! Kuullostaa, että olet hyvässä alussa kun olet jo tällaisia huomioita tehnyt.