En tajua mutta jtn outoa tässä nyt on?

En tajua mutta jtn outoa tässä nyt on?

Käyttäjä ropsu90 aloittanut aikaan 31.07.2016 klo 01:44 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ropsu90 kirjoittanut 31.07.2016 klo 01:44

Eli kävin 75 vuotiaan mummoni luona avomieheni kanssa. Olimme siellä pari yötä ja huomasin mummon käytöksessä jtn outoo eli hän ei puhunut mulle mitään kun yritin kertoo kuulumisia. Ihan kun häntä ei olisi lainkaan kiinnostunt asioistani. Sitte jos menin käymään esim vessassa mummo rupesi tenttaa mun mieheltä että miten se oikee mua kestää? Ja oli kertonut miehelleni että hänellä on rytmihäiriöitä. Rupesi höpöttää vielä että jos lopetan masennuslääkkeet sydän voi pysähtyy. Mä sitte kysyin asiaa äidiltäni joka on sairaanhoitaja että pitääkös noi mummon sanomiset paikkaansa äitini sanoi että mummo puhui ihan omista lääkkeistään ja liit i sen minuun mummo touhuaa ja tekee liikaa kotitöitä tai jtn sitten kun olimme lähdössä mummo ei halannut minuu niin kun ennen seisoi vaa ja tuijotti kun lähdimme. Eikä vastaa puhelimeen kun yritin soittaa

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 31.07.2016 klo 19:10

Nämä on nyt ihan vain heittoja, koska ihmistä tuntematta ja tuon tiedon perusteella on vaikea sanoa mitään, että olisiko kyse esimerkiksi jostain sairaudesta. Mutta mummillani oli jotenkin samantapaista outoa käytöstä ennen kuin hänellä lopulta todettiin Alzheimerin tauti, siis muistisairaus. Siis hän nimenomaan käyttäytyi melko yht äkkiä aivan eri tavalla joissain tilanteissa kuin mitä ennen. Mutta jos olisi jotain sellaista, varmasti muutkin läheiset sen huomaavat.

Toinen asia mikä tuli mieleeni, niin onko sinulla siis todettu masennus lähiaikoina tai jotakin? Että onko se siis uusi asia mummollesi? Tästä vain tuli mieleen se, että jotkut etenkin vanhemmat ihmiset ajattelevat mielen sairauksista jotenkin oudosti. Nuoremmat ihmiset ja monet muutenkin nykyään osaavat suhtautua esimerkiksi masennukseen ihan normaalisti, mutta joillekin se tuntuu edelleen olevan jokin tabu tai että olisi jotenkin ihan seonnut ja kuvittelee, ettei tämä masentunut ihminen muka osaisi enää ajatella normaalisti, ei olisi enää sama ihminen tms.

Ja niin, sanon nyt vielä, että nämä tosiaan ei ole mitään sellaista faktatietoa, vaan ihan vain mitä itselleni tuli mieleen tuosta.