Minua myös erityisesti aina välillä ahdistaa, etten ole mielestäni saanut elämässäni aikaan oikeastaan juuri mitään. Olen tuntenut vihaa ja katkeruutta niitä henkilöitä ja syitä kohtaan, joista tämä johtuu. Esim. koulukiusaajiani.
En ole tehnyt oikeastaan lainkaan ns. oikeita töitä. Olen yrittänyt, mutta homma on aina mennyt pieleen. Sain potkut sairasloman takia koeaikana, jne. Olen vain opiskellut tai ollut työttömänä tai muuten kotona. Opiskelutkaan eivät juuri nyt etene. Toisaalta olen parisuhteessa ihanan ihmisen kanssa, meillä on nykyään aika lailla se unelmieni asunto ja olen löytänyt elämääni muuta mielekästä sisältöä harrastustoiminnan puolelta.
Ainut ahdistus on tuosta opiskelusta/töistä. Häpeän sen suhteen tilannettani, enkä mielellään selitä sitä uusille tapaamilleni ihmisille. Jos olisin nuorempi, tämä ei tuntuisi niin pahalta. Täytän tänä vuonna 35, enkä oikein tunne kuuluvani yhteiskuntaan. En ole tehnyt asioita kuten pitäisi. Kaiken sen ovat estäneet mielenterveysongelmani, joita niitäkin joutuu häpeämään ja peittelemään ihmisten ennakkoluulojen vuoksi. Toisaalta olen kapinallinen luonne ja ulkopuolisuuden tunne on tuttu muualtakin. Kai juuri sen ulkopuolisuuden kokemuksen takia haluaisin niin kovasti tulla hyväksytyksi. Ja siksi häpeän kertoa itsestäni näitä puolia.
Toki elämä on muutenkin välillä tuntunut menevän välistä. Etenkin kun en ole välillä poistunut kotoa pitkiin aikoihin. Mietin mitä kaikkea olisin voinut tehdä ja saada aikaan. Mitä minusta olisi toisissa olosuhteissa tullut? Olen kateellinen nuorille menestyjille.
Nyttemmin olen opetellut päästämään irti ikävistä muistoista. Yrittänyt ymmärtää menneitä. Olen niitä vatvonut jo mielestäni riittävän pitkään. Miksi antaisin menneiden murheiden rajoittaa elämääni vieläkin? Pahoille asioille voi myös yrittää tehdä jotain yleisellä tasolla, ettei muiden toivottavasti tarvitsisi käydä samaa läpi. Elämäni ei lainkaan ole vielä ohi, vaan minulla on edelleen paljon mahdollisuuksia edessä. Joskin jotkin mahdollisuudet ovat rajautuneet pois. Voin silti olla tyytyväinen perustilanteeseen - katto pään päällä ja muuten onnellinen elämä. Katkeroituminen ja kateus vain myrkyttävät mielen. Parempi ottaa kaikki irti siitä mitä minulla on niin kauan kuin täällä maan päällä vaellan.
Kaikkien elämä ei koskaan mene siten kuin pitäisi. Se koskee monia muitakin kuin mielenterveysongelmista kärsiviä. Kuulun yhteen vähemmistöön tässä suhteessa. Ajankäyttöni ja elämänkulkuni etenevät yhdessä todellisuudessa kun muu yhteiskunta tuntuu elävän omaa todellisuuttaan. Tästä kokemuksesta voi hyötyä ymmärtämisen kautta. Siitä voi kirjoittaa ja tehdä näkyväksi. Judith Halberstam on kirjoittanut toisenlaisista tiloista ja ajoista kirjassaan In a Queer Time and Space.
Ulkopuolisuuden kokemusten lisäksi olen saanut kokea myös joukkoon kuulumisen, hyväksytyksi tulemisen. Harvoin sellaista tapahtuu, mutta löytyy myös yhteisöjä, joissa minua on jopa arvostettu. Olen yrittänyt vähitellen opetella olemaan oma itseni erilaisissa sosiaalisissa tilanteissa. Hyväksynnän kokemusten kautta olen oppinut sietämään paremmin myös hyljeksintää. Kaikkia ei aina voi miellyttää ja maailmassa on paljon ihmisiä, joilla on hyvin rajoittuneita näkemyksiä. On ymmärtämättömyyttä ja toisaalta aivan pahantahtoisuuttakin ja ilkeyttä joissain tapauksissa.
Omalta osaltani yritän tehdä maailmasta parempaa paikkaa - se tuo minulle tunteen tärkeästä tehtävästä ja olemassaoloni tarkoituksesta. Tämä tapahtuu ihan pienillä arkipäivän teoilla, ystävällisyydellä toisia kohtaan, jne. Mesoan myös joistain asioista julkisesti, jos ei muualla niin ainakin internetissä. Yritän vaikuttaa ihmisten ajatteluun ja tuoda ilmi kokemiani epäkohtia, esim. koulukiusaamista. En pysty muuttamaan maailmaa, mutta voin vaikuttaa omalla pienellä tavallani.