Elämästä näin yleisesti
Hei teille kaikille, olen uusi täällä joten en ole ihan varma mille alueelle täällä sopii kirjoitella mistäkin joten arvon moderaattorit voivat tarvittaessa siirtää tämän seuraavan avautumiseni sopivammalle alueelle jos siltä tuntuu, tahdon tässä vain yleisesti purkaa tunteitani ja ajatuksiani.
Olen 35 vuotias ja olen yli puolet elämästäni kärsinyt masennuksesta, unettomuudesta, ahdistuksesta ja muista mielenterveydellisistä ominaisuuksista. Noin 5v sitten sain diagnoosin kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä ja vuosi sitten tähän päälle lätkäistiin myös ADD sekä psykologin ja psykiatrin mukaan muitakin neurokirjon oireita. Valitettavasti tarkempia tutkimuksia ei ole vielä tehty koska oman kunnan julkiselta puolelta ei neuropsykologeja löydy (paitsi yksityiseltä puolelta johon ei rahaa ole). ADD-lääkitystä en ole pystynyt aloittamaan koska rytmihäiriöt jotka ovat myös piinanneet vuosia, estävät niiden käytön. Tuo ADD diagnoosi varsinkin avasi sitä miten olen aina tuntunut todella hitaalta ja lukeminen sekä kirjoittaminen esimerkiksi on aina ollut vaikeaa, ainoastaan bipon maanisen vaiheen nostaessa päätään vauhtia riittää mutta onneksi minulla ei ole aikoihin ollut kuin pientä hypoa sillointällöin. Näistä diagnooseista varmaankin ainoa joka minulla on ollut koko ikäni on ollut tuo ADD, muut ovat seurausta koko peruskoulun kestäneestä kouluväkivallasta ja syrjäytymisestä.
Lähes koko parikymppisyys itsellä menikin ryypätessä pahaa oloa pois ja kaverit olivat mitä olivat ja oma käytöskin muuttui aika radikaalisti. Otin reilusti vippejä (joita makselen vielä tänäkin päivänä pois) ja elelin holtittomasti, olin todella välinpitämätön itseäni kohtaan enkä välittänyt yhtään vaikka henki olisikin lähtenyt, olen minä kerran yrittänytkin itsemurhaa mutta lienee selvää että epäonnistuin. Ryyppäämisen lopetin hieman 28v syntymäpäivieni jälkeen kun ajauduin typerään riitaan silloisen tyttöystäväni kanssa, nuo viimeiset ryyppyajat menivät itsellä muutenkin todella usein niin että ajauduin riitoihin kavereiden kanssa ja haukuin kaikkia pystyyn tämän tästä. Noita kaikkia asioita sitä vain yksi kaunis aamu alkoi ajattelemaan ja tulin siihen tulokseen että nyt on aika lopettaa tällainen tyhmäily ja edes yrittää elää oman epäonnistuneen itsensä kanssa. Tosin sitten kun lopetin ryyppäämisen loppui myös suurin osa kaverisuhteistakin ja nämä päihteettömät vuodet ovatkin menneeet todella yksinäisissä merkeissä.
Voin tässä myös kertoa suoraan että töitä en ole juurikaan tehnyt, jos paria palkkatukihommaa ja pätkäkeikkaa ei lasketa. Tämä onkin syönyt ihan älyttömästi itsetuntoa ja varsinkin viime aikoina sitä on havahtunut omaan ikääntymiseenkin sen verran että on alkanut masentamaan kahta kauheammin.
Tähän päälle vuodet eivät muutenkaan ole kohdelleet mitenkään lempeästi, kaksoisveljen poisnukkuminen n. 7 vuotta sitten itkettää vieläkin tämän tästä. Kaksoisveli joka oli minulle todella rakas vaikka olikin kehitysvammainen, itseasiassa velipoika ja hänen tilansa opettivat minulle paljon siitä että meitä ihmisiä on erilaisia ja ketään ei pidä sen vuoksi väheksyä. Minä sain tuostakin kuulla päänaukomista monilta ihmisiltä pienestä pitäen, aina kun joku kysyi onko minulla veljiä ja minä silloin aikoinaan avoimena ihmisenä kerroin että on pikkuveli ja kehitysvammainen kaksoisveli niin johan alkoi monen ”kaverin” suusta sitä ällöttävää separijuttua tulemaan. Tuon vuoksi en puhunutkaan oikeastaan kenellekään parikymppisestä eteenpäin tuosta veljestäni koska se kaikki naljailu alkoi kyllästyttämään.
Loppukesästä sain myös kuulla hyvän ystäväni lähteneen täältä oman kätensä kautta mikä olikin todella pysäyttävä ja raskas asia omalle itsemurha-ajatuksissa velloneelle mielelle. Väkisinkin sitä alkoi miettimään miten sairas tämä maailma on ja miten ihmeessä sitä silti itse jaksaa painaa eteenpäin.
Tällainen sekametelisoppa tästä ensimmäisestä tekstistäni nyt tuli, parempaan en juuri nyt pysty koska unettomuus on syönyt mieleni lähes tyhjäksi. Toivon mukaan joku saa tästä selvää, kiitos ja anteeksi!