elämäni jätesäkeissä

elämäni jätesäkeissä

Käyttäjä Animi aloittanut aikaan 29.06.2012 klo 17:23 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Animi kirjoittanut 29.06.2012 klo 17:23

hei ihmiset.

Olen ihan uupunut enkä enää tiedä yhtään mikä johtuu mistäkin.

pari päivää sitten selvis, että mun edellisessä kämpässä on olllut paha homeongelma, ja mähän toin sieltä sillon kaikki kamat tänne ja oon tuonu niitä pikkuhiljaa. Ja oon ollu tosi paljon kipeä. nyt sit aloin komeroita käydä läpi ja heti tuli kurkkukipu ja nenä alko vuotaan. että homeista kamaa on. nyt oon sitten heittänyt Kaikki kamani kaatopaikalle, omistan enää vaatteet ja huone tehotuuletuksessa. ..
meiän koululla myös ollut paha omeongelma, mutta nyt onneksi ensi syksystä tilat toisella puolen taloa.

tää juttu on ottanut tosi koville. en oikeen meinaa enää jaksaa. ollut nyt 4 vko kipeä, lisänä koko ajan ahdistus. Luulen et mun vuosien tinnitykset ja huimaukset johtuukin ehkä sitten homeesta. en tiedä. pelottaa.
On niin levoton, ahdistunut ja turvaton olo. oon haistavinani hometta joka paikas. omaisuus jätesäkeissä ulkona.

En tiedä onko tää taas ihan mun ylireagointia, mut toisaalta oon kyl huomannu monissaki tiloissa selvää oireilua- en meinaa saada henkeä, huimaa ja paha olo.. et jotenkin oon herkistynyt kun ei mulla mitään astmaa tms. edes ole.

ja psyykkisesti ollu myös heikossa jamassa. pari kertaa yrittänyt kotoa jonnekin näiden viikkojen aikana, mut ahdistus ja oksetus niin rankkoja et heti tulin takasin. huomen ois työkeikka- en tajuu miten selviin. auttaakohan ees bentsot.

anteeks negatiivisuus, tuntuu vaan et oon niin yksin tän tilanteen kanssa nyt.

Animi

Käyttäjä Angel of Death kirjoittanut 30.06.2012 klo 09:08

Animi, et todellakaan ole yksin! Niin tuttu tunne tuo hysteerinen ahdistus kun ajatteleekin kotoa poistumista!

Käyttäjä Animi kirjoittanut 02.07.2012 klo 13:35

hei taas. Kiitos Angel viestistä. Ihanaa kun joku jaksaa kirjoittaa mullekin.

oli rauhallinen ja hyvä viikonlopu kaiken homeurakan jälkeen. mutta, viime yönä tuli taas järkyttv oksetus ja kuvotus, näin vaan painajaisia. aamulla niin hurja olo että sorruin taas bentsoon.

Mulla on niihin riippuvuus. enkä tiedä miten päästä irti. kun tilat on niin hurjia ja sosiaaliset tilanteet niin mahottomia, et 25milligrammaa on otettava usein. lääkäri kyllä niitä mulle määrää, ja 6 vuotta oon jo napsinut. unilääkkeinä joka ilta, ja päivisin sillon kun joku sosiaalinen tilanne edessä ja ahdistustila päällä. en kuitenkaan kuin ehkä 1 tai 2 päivänä viikossa.
olin ajatellu yrittää vierottautumista nyt kesällä, mutta olot olleet niin kauheita, et en oo pystynyt. kun tiiän et sit en nuku paljon mitään pitkään aikaan ja se aiheuttaa päivien ahdistustilat. melatoniiniä haluisin alkaa kokeilla, mutta ensin pitäis katkasta bentsot.

uuvuttaa ja itkettää. tästä kesästä tuli niin raskas. keväältä tuli ihmeen paljon opintopisteitä, ja kandin tutkielmankin sain tehtyä. mut paljonhan siitä tein rauhoittavien voimin.

tiiättekö onko jossain tukiryhmiä sosiaalisista peloista käsrsiville?

kumpa saisi ees yhden onnellisen merenrantapäivän, ja pääsisi koululle maalaamaan.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 02.07.2012 klo 15:13

Animi, Olen täällä lueskellut sun tekstejäsi, mut en oikee tiä mitä sanoa. Tällä hetkellä vanhempani elää täysin jätesäkki elämää. Sivusta mitä oon katellut, ni aika rankkaa se on.

Koitahan jaksella siellä 🌻🙂🌻

Käyttäjä Aurelie kirjoittanut 15.07.2012 klo 17:52

Homeelle altistuminen aiheuttaa vaikka minkälaisia oireita.
Tietämättämme ostimme sädesieni-talon vuosia vuosia sitten.

4 kk siinä asuttuamme, alkoi unettomuus, 9 kk kuluttua kovat
kivut kropassa, joka myöhemmin diagnosoitiin fibromyalgiaksi.
Paniikkihäiriö astui kuvioihin myös, mutta lääkkeet eivät sopineet.
Kovia rintakipuja ilmeni myös ja hengenahdistusta.

Tässä eräänä päivänä pohdin, kuinkahan moni fibromyalgia-diagnoosin saanut
asuu tietämättään hometalossa? Hajuttomia hometaloja on nimittäin todella paljon.
Kaikki homeet eivät edes haise ns.homeelle.

Pääsimme aikanaan talosta eroon. Onneksi.

Juo paljon vettä, että saat myrkyt poistumaan elimistöstäsi.
Uskon, että sosiaalisten tilanteiden pelko helpottuu sinulta ajan kanssa,
kun pääset homeettomaan ympäristöön.
Paljon tsemppiä sinulle🙂👍

Käyttäjä Angel of Death kirjoittanut 17.07.2012 klo 13:27

Animi,

Itselläni myös kokemusta bentsoista ja ssri-lääkityksestä. Olen nyt melkein 10 vuotta syönyt bentsoja aamuinilloin, milloin mistäkin syystä. Aluksi ahdistukseen ja masennukseen, sen jälkeen se "vähän" karkasi käsistä ja aloin aamuisin popsimaan niitä ihan varmuudenvuoksi. Iltapäivällä kun vaikutus lakkasi, otin tietenkin lisää ja illalla vielä erikseen unilääkettä. Nukkumaan meno oli päivän kohokohta!
Määrät tietenkin suurenivat, toleranssin kasvaessa, joten bentso-päiväannokseni oli pahimmillaan lähemmäs 160mg, ellei joskus jopa enemmän. Ja tuolla määrällä puoliintumisaika on pitkä.
Tänä vuonna olen ollut ilman bentsoja jopa kuukausia. Eikä vieroitus ollutkaan niin paha juttu kun ekaksi luulin. Itselläni oli vain yksi uneton yö.
Asiat alkoivatkin hieman parantua. Jaksoin ideoida jopa keikkatyöpaikkoja ja kaupassakin kävin ilomielin. Tosin vain muutaman tunnin kerrallaan pystyin olemaan poissa kotoa. Tapasin ihanan mihen, jonka kanssa muutimme yhteen, hankimme koiran jne... Olo tuntui kymmeneen vuoteen onnelliselta.

Kunnes,
Tajusin, etten saa enää avustusta kelalta avopuolison vuoksi ja siitä alkoit taas kamala ahdistus ja masennus.
Vanhempani eivät oikein ymmärrä täysin kuinka toivoton tilanteeni on ja patistavat vain töihin. Ilomielinhän menisin töihin ja tienaisin, mutta kun ei pysty olemaan sosiaalisissa tilanteissa.
Nyt olen sitten siinä tilanteessa taas, ettei tule penniäkään säännöllistä rahaa mistään ja mietin raha-asioita yötäpäivää. Syön bentsoja kun ahdistaa tilanne niin kovasti.
Olen kouluja käynyt ja ollut hyvin toimeentuleva ja valitettavasti tottunut sellaiseen elämäntyyliin.
Miten vaikeaa ja ahdistavaa onkaan nyt tipahtaa näin pohjalle ja nousua ei ole näkyvissäkään. Mikä avuksi?? Avopuolisoni ei tiedä lähellekään totuutta nykyisestä tilanteestani, joka painaa mieltäni tietenkin joka ikinen hetki päivästä!

Toivottavasti sinä koet voivasti jossain vaiheessa vähentää ja jopa lopettaa bentsot ja saat kaiken mahdollisen avun tilanteeseesi. Todella hienoa, että pystyt ja jaksat opiskelemaan ja saat lopputyöt valmiiksi.

Käyttäjä Animi kirjoittanut 17.07.2012 klo 15:43

Kiitos Aurelie.

oon netistä lueskellut kaikenlaisia homestooreja, ja rankkoja tilanteitaan tuolla saralla tosiaan riittää.
Luulen että mulla on siinä mielessä voiton puolella, että kamat on saatu pois heitettyä ja tän hetkisen kodin pitäis olla ihan ok.
koululla kyllä tulee oireita, ja aattelin vaan käyttää jatkossa hengityssuojainta kun siellä työskentelen. luokkatilat onneksi siirtyneet puhtaampaan osaan taloa...
Sainpa just sankon mustikkaa kerätyks, tien vierestä kylläkin mut marjoja riitti sinisenään. sieltä saa varmaan vielä pari sankoa jos selkä kestää... nam.
A

Käyttäjä saloka kirjoittanut 21.07.2012 klo 14:01

Mä olen lapsuuteni asunut home talossa. Sairastuin astmaan sen vuoksi. Kun pääsin pois, ni loppui oireet ja olen ollut toista kymmentä vuotta ilman lääkitystä, kun pienenä joutusin ottaa 2 tunnin välein lääkettä ja aamuin illoin 5 erii lääkettä muistaakseni.

Käyttäjä Animi kirjoittanut 21.07.2012 klo 19:47

heippa taas.

Angel of death, sun ongelmat kuulostaa vähän tutuilta. mulla bentosojen annostus ei oo nyt lisääntynyt, mut aika vakio... kotona ei tarvii ottaa, eikä sillonkaan jos yksin meen jonnekin, mutta sosiaalisissa tilanteissa usein.
tiiätkö mistä sinun sosiaaliset pelot johtuu? mä olen niihin äärettömän väsynyt. en jotenkin kai sitten luota kehenkään.

kun yritän jonkun nähä, niin paine ja ahdistus vaan nousee ja nousee ja kohta oon vessassa nappaamassa 25 mg opamoxia. sellasta se on usein. sit tulee normaali olo joka kestaa pari tuntia. jos en ota bentsoa, joudun vaan lähteen tialnteesta.

oon yrittänyt puhua siitä paljonkin, jopa tilanteissa, mut ei ole auttanut. en tiedä mitä tekisin. en pysty siis juurikaan tapaan ihmisiä, kun jo koulun takia joudun liian usein ottaan rauhottavaa niin en sit muuten haluais. unilääkkeeksi otan joka ilta nukahtamislääkettä ja hiukan bentosa. en oo saanu itteäni vieroitetuksi....

kerran tein jonkun päihdetestin ja siitä tuli että "lievä riippuvuus". ja sitään on jatkunu jo ainaki 5 vuotta..... pitäisi todellakin löytää tie ulos sosiaalisten paineiden umpikujasta - yritetäänkö yhessä?
Mulle juuri tuo sosiaalisissa tilanteissa uupuminen on suurin syy etten kykene normaalielämään...esimerkiksi kahteen perättäiseen koulupäivään tai ees yli muutamaan tuntiin putkeen, ellen taasen ota bentsoa. oon miettinyt, onko jossain tukiryhmiä sos. pelkoisille?. mulla vaan lisäksi edelleen vahvoja ahdistustiloja jotka nekin vaikuttaa tilanteisiin paljonkin.
oon miettinyt, että joku mieletön turvattomuus tämän kaiken pohjalla on. tänäänkin kun lähdin kaupunkiin, niin mitä kauemmaks kotoa menin, sitä turvattomampi olo tuli. en kyennyt rentoutumaan vaikka ihana kesäpäivä...sai sentään nähdä meren ulapan.

kai se on vaan oltava kärsivällinen itseä kohtaan ja mentävä vaan sen verran kun jaksaa. ongelma on, et bentsoilla ylitän aina ne todellisen jaksamisen rajat, varsinkin koulun kanssa, ja oon sitten hirveän uonossa kunnossa jaksoittain. kun en vaan enää jaksaisi luopua taas koulusta kokonaan,... mutta täytyy varmaan ensi vuosi vaan ottaa kertakaikkiaan vähemmillä kursseilla ja laitettava oma paraneminen ekalle sijalle eikä koulu.
olin niin aaveillut että kandi ois ens kevääksi koossa, kun halusin muualle hakeen maisteriopintoihin. mut nyt paljastu et se muualle ois homeinen koulu, eli sinne en kyllä hae. se vapautti nyt siitä, että täytyis kandin kanssa pitää kiirettä... eli taidan siirtää töharjoittelun ensi syksyn sijaan vasta seuraavalle. juuri se ois sosiaalisesti mulle täysin liikaa, ja joutusin vaan bentsoilla meneen....

saloka, kiitos myös viesitistä... hyvä et sun homeoireilu jo kaukana takanapäin-- mua jännittää taas syksyllä kouluun meno, et tuunko taas usein kipeeks kun sielähän niitä ongelmia On...

mut kaikille meille iloa loppukesään, kaiken keskelle.

A