Elämäneväät kadoksissa, mitä avuksi

Elämäneväät kadoksissa, mitä avuksi

Käyttäjä purppuraenkeli aloittanut aikaan 25.03.2013 klo 08:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä purppuraenkeli kirjoittanut 25.03.2013 klo 08:56

Hei, viimepäivinä tässä nykyisessä elämäntilanteessa olen huomannut erään minulle tärkeän asian joka on vaivannut voisin sanoa läpielämän. Nimittäin kun tulee puolustautua tai ns. puolustaa itseäni ja ajaa omaa etuani silloin tapahtuu tämä, – Sydän lyö niin että tunnen sen melkein pomppivan rinnastani ulos. Pystyn kyllä puhumaan ja hoitamaan asian hyvinkin ja järkevästi mutta tämä pomppiminen on inhottava. Minulla on ollut paniikkihäiriö ja sitä on hoidettu sekä lääkkeillä että terapiassa. Kokemuksena voin sanoa että lapsuudessani ja nuoruudessani olen kokenut montakin kertaa tilanteita jossa minua on ”häväisty”.
– Kertokaa mitä olette kokeneet ja onko teillä vastaavia tilanteita ja millaisissa asioissa ja paikoissa ja miten koette tilanteet? Miten selvitätte tilanteen? – Onko jokin elämänalue jossa erityisesti keho reagoi ja toimii niinkuin minulla tai jollain muulla tavalla?
– Olen kuullu erään ystäväni kautta kuinka perheen lähtiessä kauppaan eräällä perheenjäsenellä tulee valtava Wc tarve aina vaikka siihen kuinka varautuisi. Erään toisen ystäväni tapauksessa tiettyyn kauppaan – toisessa tapauksessa kirjastoon mentäessä paikan päällä tuo samanlainen tarve. – Kuulin kuinka nuo ystävykset heittivät läppää eräässä tärkeässä tilaisuudessa kesken kaiken ”täytyy lähteä käymään kirjastossa” 😉. – Tällaiset puolustusmekanismit, avuttomuudentunteet ja paniikinomaiset kohtaukset voisivat olla hauskojakin silloin kun niistä avoimesti kertoo ja uskaltaa kertoa yksinkertaisella tavalla kokemuksina huumorin pilke silmäkulmassa, vai onko sittenkin kaikki ihan vakavaa josta ei ulospääsyä – minun tämänhetkisessä tilanteessanikin – onko näin? 😐

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 27.03.2013 klo 16:52

Hei purppuraenkeli, minulle on tullut monta kertaa sama ilmiö, että kun esim. jotain asiaa kovasti puolustan tai itseänikin, niin sydän alkaa lappaamaan hirveätä vauhtia. Toinen tilanne voi olla kokous, jossa joudun odottamaan puheenvuoroa ja sydän taas vaivaa; enkä edes jännitä tilannetta. Lisäksi joissain stressaavissa tilanteissa tulee samaa. Ajattelin että se on joissain tapauksissa adrenaliini. Kerroin eräälle lääkärille ja hän antoi verenpainelääkettä, vaikka en tarvitse sitä, laskemaan sydämen sykkeen kun se äkillisesti nousee hirveän korkealle ja verenpaine tietyssä tilanteessa.

Käyttäjä purppuraenkeli kirjoittanut 28.03.2013 klo 09:28

Teflon, kuulostaa oudolta tuo verenpainelääkitys. Onhan minullakin sydäntä rauhoittavia lääkkeitä ja tuollaisen otan iltasella levottoman päivän jälkeen jotta pompotus ei häiritsis unen tuloa.
- Olisi kiva tietää aivan käytännön neuvo jolla tainnuttaa pompotus. Syvä rauhallinen hengittäminen ja huokaisut ovat hyvä apu. Se vaan että jokapaikkaan ei oikein voi mennä niinkään syvään pitkään huokailemaan siitä voi pian syntyä väärinymmärryksiä.
Eräänkerran asioidessani virkaatekevän luona (sairaanhoitaja joka teki toimistotyötä muussa kuin terveydenhoitovastaanotolla). Kun laiton käteni rinnan päälle ikäänkuin hillitsemään sydämen pompottelua tuo sairaanhoitaja "karjaisi" - mitä sinä tänne tulet valittamaan- säikähdin todenteolla, alan ihminen olisi voinut ohittaa näkemänsä mielestäni hieman hillitymmin. - Ilmeisesti hänellä oli ongelma toisella alueella 😉