star-crossed kirjoitti 23.9.2018 19:16
Sinulla on mielenkiintoisia pohdintoja, minäitse89. 🙂
Biologisella tasolla elämän tarkoitus on varmaan tuo mainitsemasi lisääntyminen ja siten elämän jatkuminen.
Minusta elämän tarkoitusta (eli vastausta filosofiseen kysymykseen siitä miksi olen olemassa) ei ole, elämä vain on. Ei minulla ole sen enempää tai vähempää tarkoitusta kuin auringolla, vuorella tai nurkissa pyörivillä villakoirilla. Ajattelen, että luonnonilmiöillä ei ole tarkoitusta, mutta niillä on/voi olla merkitys.
Yksilötasolla kyse ei mielestäni ole niinkään tarkoituksesta vaan merkityksestä - semanttista nillitystä, tiedän - ja sen yksilö itse määrittää itselleen. Tarkoitus ja merkitys ovat kenties hyvinkin pitkälti rinnakkaisia käsitteitä, mutta tässä tapauksessa ajattelen, että tarkoitus tulee siitä, mitä itse teen elämälläni sekä annan ympäristölleni (vrt. elämäntehtävä, syy olemassa oloon), kun taas merkitys on sitä, mitä minä koen tärkeäksi ja tavoittelemisen arvoiseksi (vrt. arvot, unelmat, "hyvä elämä"). Esimerkiksi itse katson tällä hetkellä elämäni merkityksellisyyden tulevan (tai pitäisi tulla...) erilaisista kokemuksista ja nautinnoista, siitä, että tulee tunne, että on elossa eikä vain olemassa. Onnen hulmahduksia, kuten kivasti ilmaisit, niitä minä haen. En silti sanoisi elämäni tarkoituksen olevan nautiskelu.
Tai mistä minä tiedän. En tiedä paikkaani tässä maailmassa, enkä edes tunne itseäni, niin en sitten myöskään tavoita tarkoitustani tai elämän merkitystä.
Kiitos vastauksesta!🙂
Olen kanssasi samaa mieltä siitä että jonkinlainen taspapaino elämässä on ennen kaikkea kaikkein tärkein asia. Elämää täytyy viedä eteenpäin. Kohti parempaa huomista. Maailma ja elämä on kuitenkin ainoat asiat mistä voimme olla varmoja.
Olen myös huomannut että elämä tavallaan, kun vaihtaa terveelliseen ruokavalioon ja liikku paljon, niin alkaa mennä omalla painollaan. Tavallaan välillä voi laittaa ns. "autopilotin" päälle. Tärkeää on kuitenkin itsensä kehittäminen fyysisesti ja henkisesti. Ei kouluja turhaan käydä, kyllä niissä loppujen lopuksi on kaiken ydin: koulu ja sitten työ. Siihen on kuitenkin pyrittävä mun näkemyksen mukaan. Toki myös nauttiakin voi/pitää välillä. Mutta jos elämä on pelkkää hedonistista mässäilyä, niin voi käydä tylsäksi.
Vielä loppuun: Näkisin asian niin että fysiikassa ja luonnontieteissä yleisesti on todettu että ajan suunta on eteenpäin. Tämä tietenkin kuulostaa omituiselta tai siis että tottakai se menee. Mutta näkisin että jokainen kehittävä teko elämässä ja sosiaalinen kanssakäyminen ovat niitä tärkeimpiä asioita ja ihmisenä eteenpäin menemistä vaikka aika nyt toki aina menee...
P.S. Kristinuskosta ottaisin sen vielä lisäksi että välillä täytyy kärsiä. Voisi vaikka ajatella, että voin kärsiä kaksi päivää jos tiedän että kolmas on onnellinen... 🙂