Elämää masennuksen kanssa
Ajattelin katsoa olisiko mitään apua kirjoittaa tänne. Jos ei muuten niin saanpa ainakin purettua ajatuksiani johonkin.
Elämä menee vaihteeksi taas kahtasataa päin seinää. Perjantaina ilmoitin pomolle, että olen aivan loppu ja minun on pakko pitää vapaata levätäkseni. Työt jäivät kesken ja muut joutuvat hoitamaan ne loppuun. Keräilen taas mukavasti irtopisteitä…
Olen työpaikassa johon olen halunnut valmistumisestani lähtien ja lähes siinä asemassa, josta olen aina unelmoinut. Voisi melkein sanoa, että asiat eivät voisi paremmin olla. Työ on vain niin stressaavaa ja raastavaa, että burnout alalla on enemmän sääntö kuin poikkeus. Tämä on nyt toinen kerta kahden vuoden sisään, kun voimat loppuu totaalisesti. Sitä ennen olen selvinnyt lyhyillä sairauslomilla. Nyt kun olen nähnyt unelmatyöpaikkani raa’an realiteetin, ovat unelmani sirpaleina. Tiedän, että en tule kestämään enää tämän työn rasitusta.
Viime vuosi oli taloudellisesti katastrofaalinen. Olin selvinnyt ensimmäisestä burnoutista ja sain nykyisen työni, mutta tuloni tippuivat ja hädintuskin selvisin enää velkataakasta. Sitten vuoden vaihteessa sain tiedon, että isäni oli joutunut sairaalaan. Pian selvisi, että hänellä oli loppuvaiheen syöpä eikä elinaikaennuste ollut kovin hyvä. Onneksi jaksoin vielä silloin järjestää pankin kanssa velka-asiat uudelleen ja helpottaa elämääni ainakin sillä saralla. Se oli tarpeen, koska isäni asui ulkomailla ja matkustaminen tiesi lisämenoja.
Isäni kuoli kolme viikkoa sen jälkeen, kun oli joutunut sairaalaan. Ehdin kuitenkin viettämään aikaa hänen kanssaan ja valmistautumaan tulevaan. Vaikka asia tuli yllättäen, uskon että se olisi ollut vielä pahempi, jos olisin vain saanut tiedon hänen kuolemastaan. Viime ajat ovat kuluneet käytännön asoiden hoitamisessa, eikä kaikki ole ohi vieläkään.
Tämä asia vaikuttaa varmasti hyvin vahvasti nykyiseen uupumiseeni, mutta pohjalla minulla on ollut jo koko aikuisikäni pitkäaikainen masennus joka ei asiaa ole helpottanut pätkääkään. Lääkityksen avulla masennus on pysynyt jotakuinkin aisoissa, vaikkakin annosmääriä on pitänyt vuosien saatossa nostaa. Tosin eivät nekään pystyneet estämään tätä romahdusta, eikä annosmääriä loputtomiin voi nostaa. Ja mitä sen jälkeen kun lääkkeet eivät enää tehoa? Se on sitten adios. Ahdistaa.
En tiedä, ehkä pitäisi kysyä uudelleenkouluttautumisesta. Joku uusi ammatti, jossa stressin määrä on hallittavissa, jossa olisi säännölliset työajat. Onko niitä enää olemassa?
Kerro omista mietteistä ja kokemuksista. Nyt loppuu akku, sekä itsestäni että tabletista.