Elämä vihan kanssa vaiko parempi lopettaa elämä?
Olen elänyt kymmeniä vuosia epävakaan pesoonallisuuden kanssa. Ja myös kymmeniä vuosia ymmärtänyt, että luonteenpiirteeni ovat peräisin lapsuuden ja nuoruuden kaltoin kohtelusta. Olin perheen musta lammas, jota vihattiin jo syntymäkomplikaatioista asti, huusin kuulemma ensimmäset kolme kuukauttani, äiti on voinut kärsiä jopa raskauspsykoosista, ainakin selvää on, että rakastamaan minua hän ei ole koskaan kyennyt. Isäkin kohteli minua väkivaltaisesti ja syrjivästi koko lapsuuteni ja nuoruuteni ajan – olin ainoa tytär viidestä lapsesta, väärää sukupuolta.
Näen ihmissuhteet enimmäkseen haasteina ja reagoin torjuntaan ja kaikkeen kritiikkiin vihaisesti. En ole fyysisesti väkivaltainen, mutta osaan olla painostava ja provosoiva. Viha tuntuu elinvoimalta ja puolustusmekanismilta toivottomuudessa. Mutta harvat sellaista kestävät, vielä harvemmat osaavat antaa rauhoittavaa palautetta – ja rauha olis se, mitä olen koko elämäni kaivannut. Lepo, hyväksyntä, tunnustus ja ymmärrys – niiden toivossa olen elämäni elänyt. Mutta vihaisuus ei tuota myötätuntoa …
- Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: kirjoitusvirheet
- Muokattu kirjoittajan toimesta 1 vuosi, 10 kuukautta sitten. Syy: Tekstin poisto