Olen jämähtänyt paikoilleni. Masennuin opiskeluaikana enkä sosiaalisten tilanteiden pelon takia ole kyennyt hakemaan kunnolla töitä valmistumisen jälkeen. Jumitan osa-aikaisessa hanttihommassa jo kolmatta vuotta. Työllistymismahdollisuus omalla alalla on todennäköisesti jo menetetty, sillä aktiivisempienkin on todella haastavaa työllistyä.
Toisaalta olen useamman kerran havahtunut myös siihen, etten koskaan edes kuvittele itseäni tekemässä oman alani hommia. Jos mietin itseäni tekemässä jotain työtä, se ei liity mitenkään opiskelemaani alaan. Miksi sitten junnaan ja junnaan tässä?
En uskalla etsiä muuta työtä tai edes pohtia opiskelumahdollisuuksia. Seuraan vaan, kun muut etenevät elämässään. Tiedän monia, jotka ovat lähteneet uudelleen opiskelemaan, jopa kokonaan uutta yliopistotutkintoa, ja he ovat saman ikäisiä kuin minä, 28-vuotiaita. Mistä he repivät motivaationsa?
Itse en uskalla innostua enää mistään. Joskus mielessä käy ajatus siitä, mitä voisin lähteä opiskelemaan, mutta seuraava ajatus on jo, että ”pyh, ei kannata, kämmäät kuitenkin”. En tiedä yhtään, mitä pitäisi tehdä tai miten. Pelkään, että olen samassa tilanteessa vielä kymmenen vuodenkin päästä ja käyn tätä samaa ajatuskuviota läpi ☹️