Elämä ja sen edellytykset keskustelu

Elämä ja sen edellytykset keskustelu

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 08.03.2017 klo 17:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 08.03.2017 klo 17:18

Olen pitkään jo ollut masentunut, syynä se, että olen puhdas realisti ja pessimisti. Faktat faktoina.

Suomen talous on laskenut jo kauan ja laskee yhä vaikka mediassa muuta väitetään. Se on kylmä totuus😭

Jatkuvasti on uutisia miten Ruotsilla menee hyvin ja Suomi romahtaa. Näin uskon käyvän max.10 v sisällä…😭 Edellytykset elämään täällä tulevat muuttumaan erittäin radikaalisti. Tänäänkin oli uutinen ( Nordean ennuste Suomen taloudesta ja elämästä 2015 luvulla).. se on totuus….pelottava sellainen😭😭

Tulevaisuutta ei täällä ole. Unelmoinnin olen lopettanut jo. Suomesta tulee ” länsimaiden Afrikka”…Vai miten käy?

En vaan jaksa uskoa enää mihinkään hyvään, entiseen eikä nykyisyyteen ei ole mahdollisuutta mun tulevaisuudessa..😭😭

Ainoa toivo on itsemurha. Kaikki mennyttä😭

Miksi enää uskoa mihinkään? Totuus on totuus.

Käyttäjä tähtivaeltaja kirjoittanut 09.03.2017 klo 09:04

Olen itsekin realisti (pessimisti), mutta en koe että asiat ovat ihan noin huonosti. Ensinnäkin, tulevaisuutta on vaikea ennustaa, siksi kaikenmoiset ennusteet eivät välttämättä toteudu. Joskus 1800(?)-luvulla ennustettiin, että Helsinki hukkuu hevosenlantaan 1970-luvulla, jos vossikkojen määrä kaupungissa kasvaa ennustettua tahtia. Kävikö näin? No ei käynyt, kaikkia asiaan vaikuttavia asioita ei kyetty ennakoimaan, ei nykyisinkään kyetä.

Toisekseen, ei elintason lasku tarkoita väistämättä ja välttämättä elämisen tason huonontumista. Kyllä Suomessa elettiin 1960-luvullakin, vaikka oli paljon köyhempää ja ankeampaa taloudellisesti. Itse olin lapsi 1960-luvun lopulla, en kokenut itseäni köyhäksi ja surkeaksi. Siinä olet kuitenkin oikeassa mielestäni, että asioiden huonontuminen on vaikea hyväksyä, 1960-luvulla mentiin ylöspäin taloudellisesti koko ajan.

Tulavaisuutta ei voi tietää, pelkkää pahaa sieltä ei tule, jotain hyvääkin tulee, mutta emme välttämättä vielä tiedä mitä se hyvä on 🙂

Käyttäjä xTrikimees kirjoittanut 09.03.2017 klo 09:38

Talouskeskustelussa kannattaa huomioida se, että taloudelliselle eliitille on hyödyllistä se, että pidetään yllä kriisitunnelmaa. Kaikki perustuu ajatukseen siitä, että talouskasvua täytyy olla, jotta hyvinvointia voidaan jakaa. Tämä on vain yksi näkemys taloudesta, mutta sen kiistäminen tekee sinusta melko nopeasti huru-ukon ja keskustelu ajautuu sivuraiteille.

Samaan aikaan, kun nykyinen hallitus leikkaa köyhiltä, jakaa pörssiyhtiöt ennätysosinkoja. Kyse ei ole siitä, etteikö rahaa olisi, kyse on siitä, että sitä jaetaan yhä enemmän yhä harvemmille. Köyhät eivät ole kiinnostavia, koska he eivät ole "tuottavia".

Ihminen on luonut nykyisen järjestelmän, ja sen se voi myös muuttaa.

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 09.03.2017 klo 19:03

Olette oikeassa, ennen oli ankeampaa. Mulla ei vaan ole siitä " kokemusta", olen vasta 21...
Siksi tuleva pelottaa kun ei ole mitään kokemusta siitä, ( pelkään että elämästä tulee samanlaista kuin romaniassa/ virossa/ Afrikassa)...😭

Tulevaisuutta kun ei voi ennustaa...

Osa varmaan johtuu siitä mun masennuksesta ja siitä että ahdistun kaikesta, aivan kaikesta negatiivisista uutisista, koska olen realisti. Kylmä totuus puhuu mun sisällä. Mitään hyvää ei ole tulossa pään sisäisen äänen mukaan. On kovin vaikea luottaa enää mihinkään.

Ahdistun kovin siitä että miten käy suomen vesille ( pelkään että myydään pois tms, eihän muuallakaan ole sitä ja " velkojen vakuudeksi lahjoitetaan pois", eikä meille jää mitään. Tätä pohdin joka yö, eikä uni tule kun stressaa. Työttömyyskin painaa ( entä kun iskee vasten kasvoja tulevaisuudessa) ?😭

Kovin paljon pelkään kaikkea, koska mikään ei ole varmaa...😭