Moi kaikille! Ensimmäistä kertaa kirjoitan tänne… Olen 33-vuotias yliopistolla opiskeleva mies ja olen kärsinyt jonkinlaisesta lievästä masennuksesta jo n. 15 vuotta. Sen takia opinnotkin ovat viivästyneet näin pitkälle. Gradu on ollut enemmän tai vähemmän työn alla jo monta vuotta, muuten tutkinto olisi valmis.
Olen aikoinaan hakenut ongelmiini apua terapiasta ja masennuslääkkeistä, mutta eipä niistä ollut mitään apua. Nyt olen ollut jo vuosia ilman hoitoa, mutta viime aikoina elämä on alkanut tuntua sen verran ahdistavalta, että avun hakeminen on taas pyörinyt mielessä.
Elämä on ollut viime aikoina pelkkää jumitusta: gradu ei edisty, enkä ole ollut töissäkään pariin vuoteen. Olen elänyt jo monta vuotta enimmäkseen toimeentulotuella, ja se hävettää…
Minua masentaa lähinnä elämän urautuneisuus, köyhyys ja vähäiset sosiaaliset kontaktit. Minulla on kyllä joitain kavereita, joita näen noin viikon tai kahden välein, mutta nämä kaverisuhteetkin ovat tuntuneet jo kauan aika jämähtäneiltä – hyvin harvoin tehdään yhdessä jotain oikeasti kiinnostavaa tai hauskaa. Yhdessä olo perustuu vain rutiineihin. Yleensäkin tuntuu, etten saa elämästä oikein mitään iloa irti. Pää tuntuu hirveän raskaalta – tai oikeastaan koko kroppa. Kuntosalikäynneillä olen yrittänyt itseäni piristää, muttei sekään pitemmän päälle tunnu auttavan.
Koska olen jo näinkin ”vanha”, ja työkokemuksia on kertynyt vain vähän, minua pelottaa, etten ehkä enää pääskeään kiinni työelämään. En haluaisi, että koko loppuelämä on päämäärätöntä ajelehtimista tai jumitusta.
No joo, jos joku haluaa kommentoida, niin lukisin mielelläni toisten ajatuksia. Omia ajatuksia pyöritellessä tuntuu kuin eläisin tyhjiössä. Haluan sieltä ulos!