Ei pysty tekemään mitään
Olen lukenut, että masennukseen ja kenties muihin mielenongelmiin liittyy lamaantumista ja suorituskyvyn laskua.
Itse tiedostan selkeästi, että nyt kun minulla on huolia ja pelonaiheita päällä, tahdon lamaantua, enkä saa mitään aikaiseksi. yritän kuvailla tähän olotilaa, josko joku sellaisen tunnistaisi ja voisi jakaa kokemuksen minun kanssani.
Olo on apea, saamaton, jotenkin hidas. Kuin kävisi hitailla kierroksilla. Mielessä kiertää huolenaiheet, eikä niitä saa loppumaan. Ne hallitsevat mieltä. Ei oikein pysty keskittymään mihinkään. Ei edes kirjan lukemiseen. Makoilee vain ja tollistelee ikkunasta ja ne ajatukset kiertää päässä. Olo on raskas, kuin painaisi tonnin. Siis ihan fyysisesti raskas olo. Pää on jotenkin hattaraisen oloinen. Ei ole kovin älykäs olo. Sitten makoominen alkaa kyllästyttää. Alkaa tulla syyllinen olo, kun ei tee mitään. Vaikka kuinka ajattelisi, että menee keittiöön ja tyhjentää vaikka astiakoneen ja mielessään näkee itsensä tekemässä tehtävää niin silti vain makaa, eikä pysty toteuttamaan sitä oikeasti. Siis oikeastihan mikään ei estä. Ei kukaan pidä siellä sängynpohjalla väkivalloin, mutta ei vain pysty nousemaan ja alkamaan hommailla.
Voi juutas, että on ärsyttävää tämmöinen. Alakulo vaan lisääntyy, kun ei saa tehtyä ja alkaa tuntea itsensä ihan huonoksi.
Ajatuksen tasolla voi siivota vaikka koko kodin, käydä ulkona kävelyllä, tehdä ruokaa, lukea kirjaa jne. Mutta käytännön tasolla ei saa itseään tekemään mitään. Ja ehkä jos alkaisi tekemään se jäisi kesken tai alkuunsa koko tekeminen ja sitten alkaisi jo kunnolla tympäistä ja itkettää oma ”viallisuus”.
Tunnistaako kukaan? Olkaa kilttejä ja vastatkaa. Olisi helpottavaa kuulla kommentteja ja mahdollisesti mitä tälle voisi tehdä? Miten te muut teette jos tulee tuollainen lamaannus päälle?