Heippa!
Vähän tällain myöhässä kirjottelen. Valmistuin ihan normaalisti kandiksi v. 2015, kaikki oli vielä tuolloin ihan ok. Sain väännettyä kaikki kurssit kasaan hammasta purren myös maisterin osalta, mutta gradussa nousi seinä pystyyn.
Menin opintopsykologille vaivojeni kanssa, ja hän sanoi minulle muistaakseni jo ensimmäisellä käyntikerralla, että mitäpä jos jättäisit opiskelut siihen. Olin aivan järkyttynyt, koska luulin, että saisin jotain sparria ja tsemppiä opintojen loppuun saattamiseksi. Sitä ei kuitenkaan oikein kukaan omassa koulussani (kauppakorkea) tarjonnut, ei edes graduohjaaja.
Tämä toki on ihan järkeenkäypää, koska täytyy olla itsenäinen ja saada asiat hoidettua. Kuuntelin tuossa taannoin podcastia, joka lyhyesti käsitteli "graduahdistusta" ja miten siitä pääsee eroon. Ainoa keino on tehdä se. Eipä paljoa auta, kun omat voimavarat eivät vain riitä. Motivaatio katoaa, into uupuu, kiinnostuskin hävinnyt jonnekin.
En aluksi olisi voinut antaa itselleni anteeksi, että en koskaan valmistu. Olin aikoinani saanut kalliin pääsykoekurssin lahjaksi tädiltäni, jotta pääsen kyseiseen kouluun sisään. Ja nyt en edes pysty valmistua sieltä. Ja siis kyllä: valmistuminen tarkoittaa maisteria, ei kandia.
Vuosi tolkulla tein teennäisia valmistumissuunnitelmia ja hain opinto-oikeuden jatkolausuntoja graduohjaajaltani kuitenkaan edistymättä asiassa sen enempää. Koskaan en graduohjaajaltani saanut mitään sparria, hän vain puolsi jatkoani. Toimitin jossain vaiheessa jopa lääkärin lausuntoja sinne. Sitten lopuksi kyllästyin. Lopetin jatkoaikahakemusrumban.
Totesin itselleni ihan suoraan, että nyt ei pysty. Enkä edes ihme ja kumma soimannut itseäni siitä. Olin kuitenkin vuosi tolkulla laitellut jatkoanomuksia vailla minkäänlaista todellista mahdollisuutta jatkaa gradun kirjoitusta. Se vain loppui luonnollisesti, en vain tehnyt uutta hakemusta. Tunnukset poistettiin ilman sen kummempia ilmoituksia koulun järjestelmistä, eikä koko koulusta kuulunut sen jälkeen yhtään mitään. Mulle tosin tulee edelleenkin joku pirun Ekonomit-lehti kotiin kannettuna. That's all. Ei mitään.
Kuitenkin harteilta putosi suuri taakka, kun ei tarvitsekaan tehdä sitä gradua. Annoin viimein itselleni luvan olla tekemättä ja ajattelematta sitä. Se ei vain mahtunut mun elämään siinä hetkessä, eikä se mahdu vieläkään. Ja se on ok.
Mä en nyt tässä halua sanoa, että sun täytyy lopettaa opiskelut, vaikka itselle kävikin niin. Haluan sanoa, että toivon, että voit olla itsellesi armollinen, jos niin päätät lopunkaiken tehdä ja ettei maailma kaadu siihen.
Elämässä eteen päin pääsemisestä mä en sano mitään. Itsekin junnannut melkeen vuosikymmenen samassa pisteessä, ja tuntuu että koko ajan työkunto heikkenee heikkenemistään. Mulla todettiin kaksisuuntainen ja olen itsekin osakuntoutustuella. Mutta mua pelottaa, että en enää koskaan voi tehdä täyttä päivää ilman että romahdan/saikutan jatkuvasti.
Itse olen nyt käynyt vuoden psykoterapiassa. Aloitin sen vasta vuosi sitten, koska minulla ei ollut resursseja hakea terapeuttia ja olin niin epäluuloinen hoitomuodon toimivuudesta. Se onkin lähinnä ainoa hoitokontakti, mitä mulla tällä hetkellä on. Psyk. polilta mut on jo pariin otteeseen potkittu pois, ja työterveys ei hoida pitkäaikaissairauksia. Psykiatrilla voin kuitenkin työterveyden kautta käydä kolmesti vuodessa, joista 2 käyntiä tätä kirjoittaessa jo käytetty.
Muutoin en ehkä allekirjoita omalta osaltani pelkoasi tulevaisuudesta. Koen, että minulla sitä ei ole, mutta ei se pelotakaan, se vain on niin. Toivottavasti kirjoitukseni auttaa sinua kuitenkin jollain tasolla tuntemaan, ettet ole ainoa vastaavien asioiden kanssa kamppaileva 🙂