Efexor ja Cymbalta

Efexor ja Cymbalta

Käyttäjä Mepa aloittanut aikaan 27.01.2011 klo 11:06 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Mepa kirjoittanut 27.01.2011 klo 11:06

Hei,

Onko kokemuksia näistä lääkkeistä? Olis kiva kuulla, kun lääkäri niitä ehdottelee kokeiltavaksi.

Käyttäjä Ajopuu kirjoittanut 28.01.2011 klo 08:18

Itse jouduin lopettamaan Efexorin käytön sivuvaikutusten takia kolmen kuukauden käytön jälkeen. Niitä olivat mm. sukupuolielämän vaikeudet ja itsetuhoisuusajatusten lisääntyminen. Nyt yritän selvitä ilman lääkkeitä, koska minulla on samanlaisia huonoja kokemuksia jo aiemmin serotoniinin takaisinoton estäjistä.

Käyttäjä ukria kirjoittanut 01.02.2011 klo 18:39

Käytin Efexor Depotia noin 4 vuotta ja nyt olen puoli vuotta käyttänyt Cymbaltaa. Efexor Depot aloitettiin 75mg:lla ja hiljalleen nostettiin masennukseni pahentuessa 300mg:aan. Kun Efexor aloitettiin olin kuukauden päivät tosi väsynyt enkä jaksanut muuta kuin nukkua, ruokahalukin meni. Alkuhankaluuksien jälkeen oloni parantui muutamaksi kuukaudeksi, sitten taas annosta nostettiin kun lääke ei enää tehonnut. Cymbaltan olen henkilökohtaisesti kokenut paremmaksi lääkkeeksi, koska sen aloittamisen jälkeen olen ollut pirteämpi ja toiveikkaampi. Tietysti myös hyvä terapeutti on osalataan auttanut piristymisessä 🙂 Nykyinen annostus Cymbaltasta minulla on 60mg.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 02.02.2011 klo 09:43

Olen kuullut jo useammalta ettei Efexor ole sopinut. Todennäköisesti en sitä halua edes kokeilla.

Käyttäjä meebu kirjoittanut 02.02.2011 klo 15:12

Hei Mepa!
Mulle Efexor on ollut se ainoa mielialalääke, josta on ollut apua. Muita lääkkeitä kokeiltiin ties kuinka monia, en edes muista kaikkia. Osalle olin allerginen, joistakin ei vaan ollut mitään vaikutusta, joistakin taas tuli niin vahvat sivuvaikutukset, etten voinut jatkaa. Efexorista tuli aluksi hieman pahoinvointia ja kavojen puutumista, mut meni ohi viikossa eikä sen jälkeen annoksen nostaminen tuntunut missään. Efexoria söin joskus 300mg annostuksella, nyt on pystytty laskemaan 150mg. Efexorilla vointini on parantunut merkittävästi. Olen kärsinyt masennuksesta yli 10 vuotta ja Efexorin myötä olen saanut uskoa siihen, että ehkä sittenkin joskus vielä toivun tästä. Se on niin yksilöllistä kenelle mikäkin lääke sopii, miten tehoaa ja mitä sivuvaikutuksia tulee. Sekin, että useat sanovat Efexorin aiheuttavan lihomista... tuo lukee myös tuoteselosteessa. Minulla taas Efexorin aloittaminen aiheutti ruokahaluttomuutta ja laihduin alipainoiseksi. Nyt olen saanut jonkin verran kiloja takaisin, mut edelleenkin oon aika laiheliini. El iei kannata liikaa pelätä jotain lääkettä muiden kokemusten perusteella. Valitettavasti vain kokeilemalla löytää sen lääkkeen josta on itselle apua.

Käyttäjä Mepa kirjoittanut 04.02.2011 klo 12:21

Olet aivan oikeassa, että kokeilemalla löytyy oikea lääke. nykyinen citalopram nostettiin 60 mg:aan ja se aiheuttaa minulla hikoilua ja väsymystä.

Käyttäjä Serafine kirjoittanut 08.02.2015 klo 17:35

Oisko kellään kokemuksia kumpi voisi toimia paremmin ahdistuneisuuteen (paniikki/ahdistus/OCD)? Mulle psykiatri ehdotti joko näistä jompaa kumpaa, tai sitten sellasta kuin Ixel..

Sain viime syksynä aivan järkyt aloitusoireet Cipralexista ja Sertralinistä, vaikka Cipralexia olin aiemmin syönyt yli neljä vuotta, toimi hyvin eikä ollut aloitusoireitakaan. Ja lopetin siis kun luulin olevani kunnossa. SSRI-lääkkeitä tuskin uskallan enää kokeilla ja Buspar myös kokeiltiin viime syksynä.

Tällä hetkellä sinnittelen joten kuten Lyrican (75mg+75mg) ja Rivatrilin (1mg/pv) kanssa, mutta mielellään niistä haluisin eroon mahdollisimman pian.

Eli uskaltaisinko kokeilla Efexoria, Cymbaltaa tai Ixeliä, ja mikähän niistä tois avun niin ettei tää ahdistus lisääntyisi alkuun? 🤔 😑❓

Käyttäjä olkinainen kirjoittanut 09.02.2015 klo 10:40

Hei. Masennuslääkkeistä monissa on se taipumus, että masennus ja ahdistus saattaa lääkettä aloittaessa voimistua. Se on merkki siitä, että lääke vaikuttaa, ja menee ohi yksilöllisesti 2-4 viikossa. Jos annosta nostetaan, sivuoireet palaa hetkeksi mutta ei nin pahoina ennenkuin taas tasoittuu.
Olisi tärkeää olla lääkärin tai muun hoitoalan henkilön seurannassa tuo alkuaika. Se voi olla todella raskas ja kiusallinen. Toisilla vain pientä pahoinvointia tai päänsärkyä, toisilla sitten koko sivuoireitten skaala laidasta laitaan.
Ei kannata heti lopettaa jos vain mahdollista. Oireet menee tavallisesti ohi kun lääke on saavuttanut elimistössä täyden tehonsa. Jos ei, on tietysti syytä harkita muuta vaihtoehtoa. Mutta ehdottomasti kaikkien lääkkeitä käyttävien on ne sitten mitä tahansa, on syytä olla yhteistyössä lääkärin kanssa. Jos kaikki menee hyvin, voi rauhassa jäädä odottelemaan. Joskus joutuu esim. masennuslääkkeitä kaÿttää hyvinkin pitkään, ns ylläpitoannoksella ehkäisemässa masennuksen palaamista.
Kaikesta huolimatta myös kunnollinen terapia olisi todella kullanarvoista! Sitä vain ei käsittääkseni siellä Suomessa niin vain saakaan? Todellä tyhmää! Vastuutonta mielestäni.

Käyttäjä Serafine kirjoittanut 09.02.2015 klo 14:37

Kiitos vastauksesta!

Mulla onkin kolmas vuosi terapiaa menossa ja paljon on ollut apua erityisesti vaikeimpina aikoina. Olen saanut jopa luvan soittaa terapeutilleni milloin vaan, jos on hätä 🙂

Noita aloitusoireita nimenomaan pelkäänkin, kun on jo valmiiksi niin ahdistunut olo. Siis ei päänsärky tai etova olo haittaa, kunhan ei vaan lisäisi paniikkikohtauksia.. Ja joo, olen valmis syömään lääkettä vaikka lopun ikääni jos sopiva löytyy. Elämäni suurin moka taisi olla lopettaa se cipralex vajaa vuosi sitten. Vai olikohan sittenkin moka ikinä koskeakaan mihinkään masennuslääkkeisiin, en tiedä 😑❓