Deprakine (natriumvalproaatti) mielialan tasaajana

Deprakine (natriumvalproaatti) mielialan tasaajana

Käyttäjä meebu aloittanut aikaan 26.01.2010 klo 15:35 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä meebu kirjoittanut 26.01.2010 klo 15:35

Minulle määrättiin tuo lääke kokeiltavaksi. Käytössäni on Efexor, mutta se ei ole tarpeeksi tehokas ahdistusoireisiin, enkä oikein voi bentsojakaan käyttää joka päivä… Tämän lääkkeen pitäisi auttaa ahdistusoireisiin. Toinen lääkäri oli enemmän Buspironin kannalla, mutta hoitava psykiatrini päätyi kuitenkin siihen,että kokeillaan ensin tätä… Minua epäilyttää ja ahdistaa kovasti,kun olen allerginen niin monille lääkkeille ja tässä oli niiin pitkä lista kaikkia sivuvaikutuksia. (lääkäri kyllä tietää allergioistani, mutta ei tunnu aina kuuntelevan…) Lisäksi olen kuullut Deprakinesta/Absenorista käyttäjiltä vain huonoja kokemuksia. Monet ovat kertoneet lääkkeen auttavan ahdistukseen,mutta myös latistavan hyvän olon. En halua,että elämäni ja tunteeni ovat jonkun lääkkeen takia ”tasapaksua”. (järkevä ilmaisuni 😀 )

Onko täällä kellään kokemuksia kyseisestä lääkkeestä? Olisin erittäin kiitollinen jos kommentoisitte jotain. Olen niin epävarma ja pelokas tuon takia. En ole vielä edes ostanut lääkkeitä… pelkään edes kokeilla sitä. ☹️

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 10.09.2010 klo 11:15

Tää nyt tulee tosiaan aika myöhässä, mutta mä alotan ite tuolla lääkkeellä tänään. Haluaisin tietää enemmän, miten se sopi sinulle meebu? Minulla epäillään vahvasti kakssuuntasta, joten lähdetään nyt tuolla liikkeelle, vaikka onkin nyt vaikea masennusjakso menossa, vähän pelottaa.

Hyvää syksyä kaikille!
Hiirulainen

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 28.09.2010 klo 21:47

Hei!

Kerronpa nyt kokemuksistani tuon lääkkeen suhteen, kun jo aiemmin mainitsin, että lääke aiotaan alottaa. Lääke sopi minulle ei ainakaan haittavaikutuksia, ja nyt sen annos on tuplattu alotusannoksesta eli syön 600 mg:aa päivässä. Lääke ei väsytä minua, vaikka lääkäri oli sitä mieltä, että pitäisi väsyttää. Masennuslääkettä ei tunnu löytyvän, mutta saa nyt nähdä, ei ole hirveän pitkään vielä etsittykään. Nyt nukkumaan, väsyttää. 😴 Jaksamista kaikille!

Hiirulainen

Käyttäjä meebu kirjoittanut 03.10.2010 klo 07:34

Hei!
Minä en sit loppujen lopuksi edes kokeillut kyseistä lääkettä. Allergialääkärini kielsi ehdottomasti kokeilemasta sitä ja luotin häneen. Tämä psykiatri kun on sellainen joka ei kuuntele ketään muuta, ei edes muita lääkäreitä! Onneksi ei enää tarvi nähdä sitä kamalaa ämmää!!!

Lääkkeistä vielä sen verran, et ainahan se on yksilöllistä mikä lääke tehoaa kenelläkin ja mitä sivuvaikutuksia tulee. Vaihtelua on paljon varsinkin psyykelääkkeissä. Jotkut ovat niin onnekkaita,että alussa löytyy sopivat lääkkeet. Toisin kuin minulla oli monta vuotta lääkekokeiluja 😞

Käyttäjä Hiirulainen kirjoittanut 10.10.2010 klo 15:12

Hei!

Joo meebu tiedän, että lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Puolitoista vuotta astmaa sairastaneena, kun lääkettä ei ole vieläkään löydetty, ja vaihtoehtoja ei enää ole kuin lisätä vaan uusia lääkkeitä.

Onneksi tuo mielialan tasaaja löytyi yhdellä yrittämällä tai mistäköhän senkin tietää pitääkö se poissa ne hypomaniat aika sen näyttää. Masennuslääkkeen löytäminen on tuskaista, haluanko muka että käteni tärisevät hullunlailla, vaikka olen vasta 19! 😑❓

Jaksamista!

Hiirulainen

Käyttäjä heme kirjoittanut 13.12.2010 klo 02:26

Hiirulainen kirjoitti 10.10.2010 15:12

Hei!

Joo meebu tiedän, että lääkkeet vaikuttavat yksilöllisesti. Puolitoista vuotta astmaa sairastaneena, kun lääkettä ei ole vieläkään löydetty, ja vaihtoehtoja ei enää ole kuin lisätä vaan uusia lääkkeitä.

Onneksi tuo mielialan tasaaja löytyi yhdellä yrittämällä tai mistäköhän senkin tietää pitääkö se poissa ne hypomaniat aika sen näyttää. Masennuslääkkeen löytäminen on tuskaista, haluanko muka että käteni tärisevät hullunlailla, vaikka olen vasta 19! 😑❓

Jaksamista!

Hiirulainen

Olet onnellisessa asemassa saadessasi heti Deprakinea maniaan ja hypomaniaan. Deprakinen tehoa mitataan verikokeella ja valproaatin pitoisuus veressä tulisi olla terapeuttisella tasolla, eli sama pitoisuus kuin epilepsiaa sairastavan. Kun valproaatin pitoisuus veressä osuu terapeuttiselle viitearvo-alueelle, tilanne alkaa olla silloin turvallinen. Itse syön masennukseen Zoloftia, lääkityksen aloitus oli hiukan vaikea, muttei mahdoton. Säätelenkin tarvittaessa Zoloftin annosta, jos alakuloa esiintyy liikaa. Lisäksi minulla on Ketipinor (Seroquel) käytössä. Se tehoaa hyvin masennukseen liittyvässä ahdistuksessa. Syön lisäksi migreenin estoon Propral-beetasalpaajaa. Se poistaa vapinaa ja toimii myös sosiaalisten tilanteiden pelkojen sietämisessä.

Heme