Cymbaltan käytön lopettaminen

Cymbaltan käytön lopettaminen

Käyttäjä Sauron aloittanut aikaan 16.03.2010 klo 14:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Sauron kirjoittanut 16.03.2010 klo 14:53

Olen syönyt Cymbaltaa 60 mg päivässä nyt 3,5 kuukautta. Lääke lienee auttanut masennukseen ja ahdistukseen ihan mukavasti, mutta enemmän minua rassaavat nämä selkeät haittavaikutukset. Olen siis `naimisissa oleva mies.

Haittavaikutuksina olen kokenut lihomisen, seksuaalisen halun hiipumisen ja tunteiden puuttumisen. Säikähdin itsekin eilen näitä vaikutuksia kun rupesin niitä tosissani miettimään. Käyttöä ei ole onneksi takana kuin nuo reilut kolme kuukautta. En halua enää olla tällainen päivääkään.

Olen kauhulla lukenut tuosta Cymbaltan lopettamisen vaikeudesta. Onko täällä ketään, jolla olisi edes hiukan rohkaisevaa sanaa lopettamisesta. Aion nyt tämän käytön kuitenkin lopettaa ilmeisesti jotenkin vähitellen. Konsultoin lääkäriä tällä viikolla asiasta.

Kertokaa ihmiset edes joitakin myönteisiäkin kokemuksia Cymbaltan lopettamisesta.
Tai kertokaa edes jotain rohkaisevaa. En usko että lopettamisesta selviää ilman minkäänlaisia vieroitusoireita, mutta kun noilta keskustelupalstoilta lukee noita tarinoita, niin ei oikein tiedä uskoako vai ei. Kaipa siitä lääkkeestä jotenkin eroonkin pääsee?

Käyttäjä poropeukalo kirjoittanut 17.03.2010 klo 16:05

Alkuperäinen vastaus taisi hävitä. Yritetään uudestaan.

Käytin Cymbaltaa noin kolme vuotta ja lopetin sen käytön omin neuvoin viime syksynä. Huimausta kesti noin pari kuukautta, mutta kyllä sen kestää kun on pakko. Päänsärkyä oli muutaman päivän ajan.

Minulla Cymbalta aiheutti väsymystä. Se tuli niin salakavalasti etten tajunnutkaan sen johtuvan lääkeestä. Ehdin juosta unitutkimuksissakin väsymyksen vuoksi. Minulla ei siis ollut muuta vaihtoehtoa kuin lopettaa lääke. Seksi ei ole minua kiinnostanut minkään masennuslääkkeen kanssa. Yksi lääke lisäsi kyllä minun seksuaalista kiinnostusta mutta se muuttikin minun persoonallisuutta niin että olisin voinut vaikka ruveta sarjamurhaajaksi. Hakeuduin lopulta sillä lääkityksellä sairaalaan, etten olisi tappanut ketään.☹️

Sinulla on lievät sivuoireet. Et halua kärsiä niistä, mutta haluatko sitten olla masentunut? On erittäin todennäköistä, että masennus ja ahdistus palaavat, jos nyt lopetat lääkkeen syömisen. Voit toki kokeilla toista lääkettä, mutta kaikilla lääkkeillä on sivuvaikutuksensa. Mieti tarkkaan, haluatko olla sairas vai kestätkö muutamat sivuvaikutukset vielä muutaman kuukauden.

Käyttäjä Dnana kirjoittanut 18.03.2010 klo 13:42

Itse olen syönyt samaa kyseistä Cymbalttaa.. Ihan kauhea lääke ei sopinut minulle lainkaan...

Aiheutti raivokohtauksia niin, että mieheni pelkäsi saavansa puukosta selkään. Niinpä vaihdettiin Sepram 40mg:een. Vaihto tehtiin suoraan ilman mitään vähennyksiä.

Eli tänään jos otin vielä Cymbaltan otinkin aamulla tilalle Sepramin.
Mielestäni ei ollut mitään erikoisempaa haittavaikutusta, tai sitten olin vain niin sekasin etten edes muista mitään. 😯🗯️

Mutta älä missään nimessä lopeta lääkkeiden syöntiä itse, vaan hankkiudu lääkäriin! Ja kokeile vaikka jotain muuta lääkettä. Jos lääkäri ei osaa neuvoa sinua niin hän on velvollinen ottamaan yhteyttä psykiatriin/paikalliseen psykiatriseen ja kysymään sieltä lisäneuvoa.

Voimia!

Käyttäjä meebu kirjoittanut 19.03.2010 klo 02:52

Hei Sauron!
Ymmärrän kyllä, että haluat eroon Cymbaltasta noiden sivuvaikutusten takia. Oletko kysynyt lääkäriltä ovvatko nuo sivuvaikutukset ohimeneviä? (mulla tuli efexorista aluksi lievia muistihäiriöitä ja välillä kasvojen tunnottomuutta ja luulen et seksuaalinen halukkuuskin väheni. kuitenkin nämä meni ohi,kun olin käyttänyt kys lääkettä 3kk)

Jos päädyt lopettamaan Cymbaltan,niin aioitko kokeilla jotain toista masennuslääkettä? Kuitenkin aiemmin kerroit, että Cymbalta on auttanut masennukseesi. Ja lopettaminen tapahtuu aina pikkuhiljaa annosta pienentämällä. Siinä kannattaa ehdottomasti kysyä lääkärin neuvoa!

Itse olen yrittänyt lopettaa toimimatonta mielialalääkitystä itse ja sain inhottavia vieroitusoireita ja jouduin niiden takia jopa sairaalaan. Lääkärin opastuksella sit lopetin pikkuhiljaa annosta pienentämällä ja silloin sivuvaikutukset olivat tosi vähäisiä ja muutenkin lopettaminen sujui helposti. Kehottaisin sinua puhumaan lääkärille ennen kuin toimit ja miettimään myös sitä,oletko valmis kokeilemaan jotain muuta lääkettä.