Mä en ekassa burnoutissa tajunnut, että mulla on burnout. Se oli ihan kunnon burnout mutta en silti ollut pois töistä kuin muistakseni yhden päivän. Juttelin työnantajalle, että en meinaa jaksaa ja työtunteja ja työn vaativuutta vähennettiin. Tuo uupumus ei johtunut pelkästä työpaikan tilanteesta. Rakensin samaan aikaan taloa ja yhdessä työn kanssa se oli liikaa. Parantuminen kesti 1,5 vuotta.
Toinen työuupumus johtui liian suuresta stressistä ja työyhteisön sopimattomuudesta minun luonteelleni ja arvoilleni. Mutta jälleen tein työelämän ulkopuolella myös liikaa. Työssä rupesi tulemaan virheitä ja kyynistyin työhön. En jutellut työnantajalle uupumuksestani ja sain lopulta potkut kun en pystynyt suoriutumaan työnantajan vaatimuksista. Parantuminen kesti nelisen kuukautta
Kolmas työuupumus tuli taas uuden talon rakentamisesta ja samanaikaisesta korkeakoulututkinnon opiskelusta. Tästä uupumuksesta en ole enää parantunut vaan se on johtanut pitkään masennus ja uupumuskierteeseen, joka on kestänyt viisi vuotta. Vasta tämän työuupumuksen kohdalla tiesin, että kyse oli työuupumuksesta.
Työuupumus voi siis tulla muustakin kuin työstä. Minulla oli valtava määrä stressaavia asioita ja pitkäkestoista stressiä kesti elämässä vuosien ajan. Vinkkejä työuupumuksesta toipumiseen löytyy kirjallisuudesta paljon.
Ensin pitäisi selvittää, mitkä asiat aiheuttavat psyykkistä ja fyysistäkin kuormittumista. Niitä pitää ruveta mahdollisuuksien mukaan karsimaan. Jos työyhteisössä on ongelmia, niihin pitää puuttua. Jos työn kuvassa on ongelmia, asia kannattaa ottaa esille esimiehen kanssa. Työterveys voi auttaa myös asiassa. Jos kotona on stressaavia asioita, niihin kannattaa etsiä helpottavia ratkaisuja. Työuupumusta voi myös ennakolta estää. Liika kiire pitäisi minimoida. Virkistävien harrastusten, jotka vievät ajatukset pois työasioista tai stressistä pitäisi auttaa tuomaan vastapainoa uuvuttavaan työhön. Liikunta ja terveellinen ruokavalio ovat paikallaan uupuneelle. Liikkumisen määrä ei saa olla kuitenkaan yli-mitoitettua, sillä sekin voi uuvuttaa. Luonnossa liikkuminen vähentää tehokkaasti stressiä. Ystävien tapaaminen ja muut virkistävät asiat ja kaikki mukava tekeminen ovat hyvää vastapainoa uupuneen elämään. Uskonto tai meditoiminen laskee stressiä. Jos kotityöt ovat liian raskaita, kannattaa pyytää apua perheeltä, kavereilta seurakunnasta tai ostaa siivous yms palveluja keventämään elämää. Jos raha-asiat stressaa, voi yrittää yhdistellä lainoja tai luottokorttimaksuja ja koittaa saada pankista halvempi laina niiden tilalle.
Lepo on hyvin tärkeää uupujalle. Riittävä yöuni on tärkeää. Vähintään 7,5 tuntia mutta mielummin 8-8,5 tuntia yöunta vuorokaudessa. Jos ei pysty nukkumaan, voi jutella työterveydessä tai terveyskeskuksessa asiasta lääkärille. Hän voi määrätä vaikkapa nukahtamislääkettä, jos katsoo tarpeelliseksi. Mutta lepo ei tarkoita vain nukkumista. On varattava aikaa vain itselle. Aikaa, jolloin voi vaikka kuunnella musiikkia, katsella ulos, lukea kirjaa, kutoa, leikkiä lasten kanssa tai ihan vaan olla. Perheellisellä se voi olla vaikeampaa mutta ehkäpä lapset tai puoliso voivat auttaa tässä asiassa.
Lisäksi minulla on auttanut se, että vähennän tekemisiäni. Monet asiat, joita tein ennen olivat itseasiassa asioita, joita luulin muiden haluavan minun tehdä. Ihan turhia juttuja, joita tein lähinnä sosiaalisesta paineesta. Olen myös lopettanut asioiden aikatauluttamisen. Aikataulut stressaavat minua. Tämmöisiä tuli mieleen.