Burnout ja työpaikan vaihtaminen

Burnout ja työpaikan vaihtaminen

Käyttäjä Elämässä aloittanut aikaan 06.11.2017 klo 20:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Elämässä kirjoittanut 06.11.2017 klo 20:00

Moi

Olin todella uupunut alkuvuodesta ja en niinkään työmäärän takia, vaan kulttuurin. En päässyt kesälomallakaan palautumaan ja tässä vaiheessa mietin jo työpaikan vaihtoa. Lähettelin vain työhakemuksia ja kävinkin monessa haastattelussa. Sain yhden tarjouksen mistä kieltäydyin, koska paikka tuntui ahdistavalta.

Hiljattain minulla oli muutama haastattelu, joista kahdesta paikasta pidin todella paljon ja yhdestä mietin jopa kieltäytyväni jatkamasta koko prosessia. Rooli olisi kokonaan uusi ja toisaalta saisin luoda kaiken ihan puhtaalta pöydältä ja varmasti pääsisin vaikuttamaan asioihin, mutta nykyisessä työssäni itsetunnon menettäneenä pelkäsin, että minusta ei tähän ole. He saivat minut kuitenkin vakuutetuksi ja vaikka paikassa olisi tosiaan paljon tehtävää ja paljon uudistettavaa, pidin kuitenkin ihmisistä kovasti. Otin työn vastaan ja irtisanouduin. Päivä tämän jälkeen koin suurta ahdistusta ja mietin vain mitä olen mennyt tekemään. Aloin katua tätä päätöstä. Olen saanut paljon kannustusta ystäviltä ja kaikki vaan sanovat, että tämä oli oikea päätös. Itsestä ei vaan tunnu siltä.

Epämääräinen ahdistus ja kauhea väsymys vain pysyvät päällä. En tiedä miten tämän olotilan saa pois 😭

Käyttäjä kuukkels kirjoittanut 07.11.2017 klo 12:48

Hei,

Itselläni vähän samantapainen tilanne luultavasti edessä. Olen viimeaikoina huomannut että olen todella uupunut, ja vaikka työn sisältö on sinänsä ok, niin ei sekään jaksa innostaa yhtään. Omalta kohdalta tilanne on mennyt jo ihan fyysisiin oireisiin asti, työnteosta ei oikein tule mitään muuten kuin satunnaisesti.

En tiedä miten tuon olon saa pois, mutta itse ajattelen/toivon niin, että oli seuraava paikka mikä hyvänsä, aion olla paljon nykyistä avoimempi nykyisen (toivottavasti joskus aiemman) uupumisen suhteen sekä yrittää olla todella herkkä uusien uupumisoireiden kanssa. Ei tuo varmaan helppoa tule olemaan, mutta ainakin itse olen esimiehenä ollut todella vastaanottavainen tuollaisten viestien suhteen, ja pidän sitä ansiona, jos työntekijä ymmärtää, pystyy ja rohkenee näistä asioista työpaikalla puhumaan. Helppoa se kun ei ole, olenhan itsekin aika huonossa jamassa nyt.

En tiedä alasta, enkä tilanteestasikaan, mutta ainakin itse aion olla uusien töiden suhteen paljon itsekkäämpi: haluan varmistaa että voin puhua näistä asioista työpaikalla sopivissa määrin, ja jos se ei sitten onnistu mitenkään, niin tuo työpaikka ei ole minua varten, ja yritän etsiä uuden.

Ei tuo olo varmaan näillä helpota, mutta toivottavasti sen kanssa pärjää paremmin, jos voi luottaa siihen ettei ole yksin tämän asian kanssa.