Minulla on diagnosoitu masennus jo vuonna kivi ja miekka, mutta olen alkanut epäillä voiko minulla olla bipo. Se 2-tyyppi, joka on masennuspainotteinen ja välillä hypomanioita.
Parin-kolmen kuukauden välein on muutaman päivän-parin viikon jaksoja jolloin olen jotenkin ylikierroksilla. Aluksi kaikki tuntuu sujuvan loistavasti, olen toimelias ja saan paljon aikaan. Nukun silloin tunteja vähemmän kuin yleensä. Loppua kohti mieliala menee kuitenkin ylivirittyneeksi ja ärtyisäksi.
En tee kuitenkaan mitään holtitonta, en tuhlaa, käytä päihteitä tms. Se touhuaminen sisältää sinänsä varsin tervehenkisiä juttuja kuten siivoamista ja liikuntaa, mutta joskus ne menevät vähän överiksi. Ärtyisyysvaiheessa olen joskus huutanut ihmisille syyttä suotta ja kerran hajoittanut oman puhelimen tahallaan.
Koska nämä kohonneen mielialan jaksot eivät johda kovin pahoihin vaikeuksiin, pari psykiatria on ollut sitä mieltä, että minulla ei voi olla bipoa. En kuvittele, että osaisin tehdä diagnooseja paremmin kuin ammattilainen vuosikausien kokemuksella, mutta jotkut asiat eivät ihan täsmää.
Tässä on hypomanian diagnostiset kriteerit:
A. Mieliala on kohonnut tai ärtyisä asianomaiselle poikkeuksellisella
tavalla vähintään neljän päivän ajan.
B. Esiintyy vähintään kolme seuraavista oireista siten, että ne
aiheuttavat ainakin jonkinasteista toimintakyvyn häiriintymistä.
1) Toimeliaisuuden lisääntyminen tai fyysinen rauhattomuus.
2) Puheliaisuuden lisääntyminen.
3) Keskittymisvaikeudet ja häiriöherkkyys.
4) Unen tarpeen väheneminen.
5) Seksuaalisen halukkuuden lisääntyminen.
6) Lievä rahojen tuhlailu tai muu vastuuton käytös.
7) Lisääntynyt seurallisuus tai tuttavallisuus
A-kohta pitää paikkansa kohdallani, ja B-kohdasta neljä. Eli siis jos toimeliaisuuden lisääntyminen, keskittymisvaikeudet ja häiriöherkkyys, unen tarpeen väheneminen ja seksuaalisen halukkuuden lisääntyminen aiheuttavat JONKINASTEISTA toimintakyvyn häiriintymistä, diagnoosi voidaan antaa? En ole lääkäri, mutta näin minä tämän käsittäisin.
Ketiapiini (joka on kuulemma tehokas myös bipon masennukseen) myös auttoi mielialaan ja toimintakykyyn paljon paremmin kuin pelkkä masennuslääke, jotka ovat auttaneet vain vähän. Jouduin kuitenkin lopettamaan ketiapiinin, koska paino nousi liikaa, minulla ei ollut itsehillintää vastustaa sitä syömishimoa minkä se aiheutti. Vähän aikaa kokeiltiin myös topiramaattia, mutta siitä (tai ketiapiinin lopettamisesta kertaheitosta? vähän outoa, että lääkäri kehottaa tekemään niin, eikö sitä pitäisi vähentää asteittain?) tuli niin hirveä olo enkä nukkunut oikeen moneen yöhön, että tästä kokemuksesta säikähdin ja ajattelin että antaa olla, pitää pärjätä ilman.
Äidilläni on bipo ja hänen isällään on kuulemma myös ollut mielialan vaihteluita masennuksesta maaniseen höyryämiseen, vaikkei siihen aikaan hoitoon niin helposti hakeuduttukaan.
Kiinnostaisi tietää, onko täällä ketään jolla olisi diagnoosina 2-tyypin bipo, niin liittyykö hypomanioihin aina tietynlainen holtittomuus, kuten päihteet tai tuhlaaminen, vai voiko se olla pelkkää yliaktiivisuutta harmittomammissa asioissa?