Joo tosiaan ne, mitä syön päivittäin, niin niitä en ota ylimääräisiä. Se on muutenkin pitkävaikutteinen, niin ei vaikuttaisi samalla tavalla kuin nuo toiset eli ei ole tullut tavallaan mieleenkään ottaa ja jos ottaisinkin, niin sitten ne ei riittäisi ja se olisi suurempi ongelma kuin nuo tarvittaessa otettavat, joista ei aina ole edes kunnolla apua. Koska sen huomaan jossain vaiheessa ihan selkeästi, jos en ole ottanut tuota jokapäiväistä lääkettä, siis jos on unohtunut.
Itse puhuin tuosta aiemmin terapeutille ja myöhemmin sitten myös hoitajalle ja lääkärille. En aikonut kertoa sitä psyk polilla juuri siksi, että pelkäsin, että sitten lääkäri ei määräisi niitä enää ollenkaan, jos käytän niitä "väärin". En muista mikä sai minut kertomaan hoitajalle, mutta hän uskotteli minulle, ettei se ole paha asia, jos se kerrotaan lääkärille. Loppujen lopuksi asialle ei tavallaan tehty mitään. Tai siis sovittiin, että se pysyy tuossa annoksessa ja lääkäri oli sitä mieltä, ettei ole kamalaa, jos otan niitä joskus enemmän (siis kun se enemmän ei kuitenkaan tarkoita tässä tapauksessa mitään yliannostusta), mutta sitten täytyy selvitä toiset päivät ilman. Suunnilleen olen selvinnytkin. En edes oikeasti tarvitse niitä joka päivä. Mutta joskus kyllä, siis ihan oikeastikin, eikä vain tuossa mielessä mistä puhuttiin.
Mutta ymmärrän silti, jos ei halua kertoa sitä lääkärille. Kyllä lääkäreitäkin on monenlaisia ja joistain aiemmista lääkäreistä uskoisin ihan varmasti, että eivät olisi sitten enää määränneet. Jotkut kun ovat olleet vahvasti sitä mieltä, että rauhoittavia ei käytetä kotona ja ne kuuluvat vain osastolle.
Minäkään en alkoholia kovin usein juo, ja jos juon niin se ei mene mitenkään överiksi. En ole myöskään koskaan ajatellut itseäni minään päihteiden käyttäjänä tai niiden väärinkäyttäjänä, mutta näköjään sitä tietyllä tapaa on. Toisaalta ymmärrettävää ja ehkä vähän eri asia kun ne on kuitenkin minullekin edelleen pääasiassa lääkkeitä eikä päihteitä. Jollain tapaa ehkä eri asia sellaiset, joille ei esimerkiksi ole koskaan määrätty mitään masennuslääkkeitä tai ei ole edes masennusta, mutta jostain syystä vaan hakevat sen "hyvän" olon niistä päihteistä ja sitten se vain ajautuu siihen. Toisaalta onhan heilläkin siihen varmaan joku syynsä.