B-lausunto itselle?

B-lausunto itselle?

Käyttäjä pilkkumi aloittanut aikaan 29.01.2010 klo 08:53 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 29.01.2010 klo 08:53

Onko mahdollista saada B-lausunnosta (josta maksaakin reilu 33e) itelle kopio ?
😑❓

Käyttäjä Rouva Ruu kirjoittanut 29.01.2010 klo 09:17

Kyllä. Kaikista Sinua koskevista lausunnoista saat kopiot Kelalta, ts. sinne minne ne ovat lähetetty, yleisimmin kelalle.

Käyttäjä Navajo kirjoittanut 29.01.2010 klo 11:51

Voit pyytää myös lääkäriä lähettämään kopion sinulle samalla kun hän lähettää alkuperäisen Kelaan. Mutta Kelastahan ne tosiaan sitten viimeistään saa,kun vaan käy pyytämässä.

Käyttäjä Pompula kirjoittanut 29.01.2010 klo 13:04

En ymmärrä logiikkaa: B-lausunnon pyytäminen Kelalta? 🤨 Kela on vastaanottava osapuoli.

B-lausunto pyydetään sieltä mistä se on kirjoitettukin, eli tässä tapauksessa lääkäriltä / toimipisteestä missä se on kirjoitettu. 🙂

Käyttäjä K83 kirjoittanut 29.01.2010 klo 17:02

B-lausunto kannattaa hakea Kelasta. Antavat sen vain pyytämällä ja tulostavat.

B-lausuntoja lukiessa kannattaa kuitenkin muistaa seuraava: niiden on oltava riittävän painokkaita, jotta menevät Kelan lääkäreille läpi. B-lausunnossa EI ole mitään hyviä puolia sinussa, ei voimavaroja,vaan pelkästään ne sairauden oireet ja negatiiviset asiat, jotta Kelan lääkäri hyväksyy sen ja saat sairauspäivärahasi/kuntoutustukesi.

Minusta on tehny vuosien varrella varmaan 10 B-lausuntoa ja osaa minun ei olisi koskaan kannattanut hakea Kelasta ja lukea, koska se tuki sitä olettamusta, että olen oikeasti todella sairas ja toivoton tapaus. Joskus oireita on myös liioiteltu ja vain siksi, että sinä rahasi Kelasta saisit.

Olen nähnyt vuosien varrella aivan liian monta ihmistä, ketkä ovat lausuntonsa lukeneet itkua vääntäen ja se on vain pahentanut heidän oloaan, koska ovat tulkinneet että B-lausunto ON minä, vaikka siinä kuvataan VAIN sairautta, ei sinua persoonana. Jos lukee lausuntoja tuosta näkökulmasta, kannattaa miettiä, että haluaako niitä oikeast nähdä vai ei. Jos on vielä kovin rikki, niin kannatta kaksi kertaa miettiä asiaa. Ihan oikeasti.

Kun aikanaan vaadin sairaalapapereitani luettavaksi, minulla oli viisas lääkäri. Katsoi minua silmiin ja sanoi, että sinä ET halua nähdä niitä papereita. Silloin 20-vuotiaana en oikein tajunnut, miksi lääkäri minulle niin sanoi, mutta vuosien kuluttua kyllä ymmärsin, miksi. Jos siinä kohdassa olisin ne lukenut, itsetuntoni oli romahtanut loppuiäkseni ja olisin määrittänyt itseni vain sen kautta, mitä hölmöä olen psykoottisena tehnyt. Nyt vuosia myöhemmin voisin ehkä jo katsoa papereita eri näkökulmasta, mutta tarvetta siihen ei ole.

Ennen B-lausuntoja ei minulle näytetty, vaan itse hain ne Kelasta ja monet itkut on itketty. Nykyiset lääkärit tarkistuttavat lausonnot minulla ennen Kelaan lähettämistä, tosin olen nyt jo aivan eri kohdassa ja pystyn lausunnot lukemaan täysin eri näkökulmasta kuin silloin kun romahdin. Eräs psykiatri toimi niin että lähetti aina kopion B-lausunnosta minulle. Teki niin kaikkien kohdalla, toimi avoimesti. Mutta kannattaako juuri romahtaneelle ihmisellä lähettää B-lausuntoa siinä kohdassa, jolloin diagnoosit ja sairauden oireet ovat kaikki kaikessa ja ihmisellä ei ole kykyä katsoa itsessään muuta kuin sairautta ja määrittää itsensä sen kautta. Tälläisessä kohdassa B-lausunnon lukeminen ei välttämättä vie ihmistä kauhean paljon eteenpäin, vaan ihminen voi jäädä katsomaan itseään vielä enemmän sairauden kautta. Näin minä tein monta vuotta ja tuhosin turhaan omaa itsetuntoani kun en tajunnut, että diagnoosi ei ole kuvaus minusta vaan minun sairaudestani, joka EI ole minä.

Jos nyt saisin valita uudelleen, olisin jättänyt lausunnot kyllä Kelaan makaamaan, enkä turhaan pahentanut omaa oloani hakemalla niitä ulos.

Tosin edellinen B-lausunto tarkistettiin minulta ennen sen lähettämistä ja sain tehdä korjauksia siihen, jos halusin. Tosin sitä haettiin kuntoutukseen ja lääkäri halusi tehdä koko lausunnon minun kanssani, johtui osin siitä että pystyin kertomaan hänelle, mitä tarvitsen, missä olen, miten etenen ja mitä pitää ottaa huomioon. Tämä lausunto oli ensimmäinen, jossa ei oirekavaldaadiani heitetty paperille, vaan viitattiin niihin 10 edelliseen lausuntoon ja keskityttiin kuntoututtamisen tarpeeseen.

Että haluaisinkin enemmän keskustelua siitä, että missä kohdassa B-lausunto kannattaa Kelasta hakea ja missä kohdassa se kannattaa jättää hakematta tai hakea sitten myöhemmin. Miksei ihmisille kerrota, että se on kuvaus sairaudestasi, ei sinusta? Koska aivan liian moni käsittää sen kuitenkin että tuo hirviö tuossa paperilla olen minä, olenpa minä hullu...

Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 29.01.2010 klo 18:54

K83
puhut kyllä asiaa 🙂
Kannattaa varmaan harkita omaa vointia onko se sellainen että kestää lausunnon...🙄

Käyttäjä pilkkumi kirjoittanut 01.02.2010 klo 19:04

Kelapas olikin nopsa sain jo postissa B-lausunnot, tosin en ihan viimeisintä. sitä ei varmaan oltu vielä käsitelty...mut nopeaapa ne tuli 🙂👍