Minulla on myös monesti olo, että lapset ovat minulle vihaisia tästä erosta. Varsinkin meidän keskimmäinen, jolla eniten yhteistä isänsä kanssa. Nyt kun isä on paljon pois kotoota, selvästi vihottelee ja kiukuttelee minulle asiasta. Isä ei siis ikinä ole kovin paljoa tehnyt lasten kanssa, keskimmäisenkin kanssa tehdyt yhteiset harrastusjutut mahtuu hyvänä vuotena kahden käden, huonompana alle yhden käden sormiin. Mutta lapsi jaksaa niitä silti kovasti odottaa...
Ei siinä auta, kun ottaa lasten tunteet vastaan ja koittaa seisoa peruskalliona itse. Vakaana ja turvallisena aikuisena.
Tämä kirjoittaminen auttaa minuakin. Saa purettua asioita ulos päästä. Varsinkin kun ei ole kenelle puhua. Tai ehkä olisikin, mutta en halua enkä pysty puhumaan. Puhuminen itkettää liikaa. Joskus myös kirjoittaminen. Mutta silti kirjoittaminen ja itkeminen on jotenkin helpompaa.
Ja ehkä toisaalta myös häpeän kertoa ihmisille totuutta meidän liitosta. Toisaalta sitä, mimmoista käytöstä itseäni ja lapsia kohtaan olen sietänyt liian kauan. Toisaalta sitä pettymystä ja epäonnistumista mitä koen tultuani jätetyksi. Vaikka toisaalta, mies ehkä lopulta oli se rohkeampi joka uskalsi laittaa tämän huonon suhteen päätökseensä.
Pelkään myös, että minua ei uskota, jos kerron miehen käytöksestä. Mitään en ole ikinä siitä puhunut ulospäin. Niille harvoille jotka sitä ovat nähneet, esim. Miten ilkeästi puhuu omille lapsilleen, olen aina miestä puolustellut. Minkä nyt tajuan olleen todella väärin. En ikinä olisi saanut sallia niin rumaa käytöstä lapsia kohtaan. Meidän esikoinen on sanonut, että hänellä on paljon parempi ja rennompi olo kun isä ei ole täällä. Ei tarvitse kokoajan pingottaa. Eikä kuunnella haukkumista ja arvostelua. On myös sanonut, että ainoo ketä iskä taitaa rakastaa on toi koira. Nämä sanat on olleet tosi herättäviä. Minun olisi pitänyt erota aiemmin. Toki, nyt kun mies näkee lapsiaan harvakseltaan, ei ole niille yhtään niin kireä. Jospa heidän välit paranisi eron myötä? Ehkä se kireyden aiheuttaja olenkin ollut minä, se joka saa miehelle niin pahanolon, että räjähtelee, haukkuu ja arvostelee. Ehkä lapsi muistuttaa minua, ja mies ei kestä sitä. Syytän itseäni ihan todella paljon. Kaikesta. Erosta, miehen käytöksestä, siitä etten eronnut aiemmin. Jne...
Muille ihmisille, kavereidensa kanssa mies on hyvin pidetty ja luotettava. Aina on heille antamansa lupaukset pitänyt, hyvin harvoin piti mitään minulle antamiaan lupauksiaan. Pitää itsekin itseään luotettavana. Mutta minun kokemus on toinen, petyin todella todella monta kertaa. Milloin mistäkin syystä. Aina joku/jokin muu vei minusta voiton. Jätti minut hyvin usein yksin. Ei osallistunut perheen yhteisiin juttuihin. Monesti oli minä ja lapset, ja mies teki omiaan. Nyt syyttää minua, tai on syyttänyt kauan, että minä olen pullauttanut hänet ulkopuoliseksi perheestään. Siis jo ennen tätä erohommaa. En ole, hän on ihan itse sen valinnut. Monet kerrat on pyydetty mukaan. Ihan jo vaikka syöminen, tosi harvoin istui pöytään minun ja lasten kanssa, söi eripaikassa. Ja monta, monta muutakin asiaa. Mutta, minun syytäni tietysti kaikki.
Nyt mies onkin kertonut, ettei ole rakastanut minua vuosiin, ja on siksi ollut paljon pois kotoa ja omissa menoissaan. Pahimmalle tuntui kun hän sanoi, ettei rakastanut minua silloinkaan kun menimme naimisiin. Vaan teki sen viimeisenä keinona pelastaa suhde, pitää perhe kasassa. Se satuttaa. Kaikki mitä hän on suustaan päästänyt, on siis ollut pelkkää valhetta. Tuntuu, että kaikelta vietiin pohja.
Mutta miksi ei silti ole halunnut viettää aikaa lastensakkaan kanssa? Olisihan hän voinut tehdä asioita heidän kanssa, ilman minua. Halutessaan. Mutta ei ole tehnyt. Ja minua jotenkin ihmeellisesti syytetään siitäkin.