Minulla on alkoholisti-ystävä. Hän on kaikilta ”selviltä” ominaisuuksiltaan todella mukava ihminen. Pidän hänestä ja hän minusta ja olen hänelle selvinpäin ystävä, eli en ole koskaan juonut alkoholia hänen kanssaan tai läsnäollessaan. Tyttäremme ovat samanikäisiä ja tuttavuutemme on jatkunut viitisentoista vuotta. Aluksi hänen juomisensa ei ollut kovin suurta enkä ollut muuten huolissani siitä, kuin että se jatkui monta päivää, – se oli minulle ihan uudenlainen ”kokemus” olen itse varsin maltillinen juomaan – viiniä joskus lasillinen , pitkän illan aikana jopa pullollinen, mutta aniharvoin, väkeviä joskus totin seassa, humalassa olen ollut ehkä viime toissa vuonna.
Eli minun on vaikea käsittää sitä pakkoa jota juova kokee juomisestaan.
Molempien tyttäret ovat jo omillaan ja meidän ystävyytemme on muuttunut enemmänkin terapia- tai hoitosuhteeksi.
Olen lukenut paljon alkoholismista ja yrittänyt auttaa – tai olen ihan todella auttanut. Tunnen surua siitä, että ”menetin” ystävän ja siitä, että muut ympärillä olevat eivät auta, he tuovat pyytäessään hänelle viinaa ja kutsuvat kosteisiin tilaisuuksiin….. Kuitenkin hän on sairautensa takia hyljeksitty ja aliarvostettu.
Hänellä ei ole ajokorttia eikä autoa joten kuskaan häntä paljon mutta se ei ole ongelma.
Tiedän häviäväni tämän ottelun. Hän on sairastanut haimatulehdusta jo monta kertaa, ja mikä tahansa seuraava voi olla viimeinen. Tiedän ettei hän parane alkoholismistaan koskaan – tunnen sen hänen asenteestaan. Aluksi – jo vuosia sitten – hän katkolta päästessään aina kertoi kuinka hän kun tulee parempaan kuntoon, ei enää ota NÄIN PÄLJON! Hän ei kertakaikkiaan ymmärtänyt että hänen täytyy lopettaa kokonaan.
Olen yrittänyt auttaa häntä rakentamaan unelmia uudesta erilaisesta elämästä, mutta hän ei kai koskaan ole elänyt itseään varten , hän ei esimerkiksi oikein tiedä mitä hän haluaa elämässään, missä hän haluaa olla, mitä tehdä ja millainen olla.
Paljon olen saanut häntä irti vanhoista kavereistaan ja ympyröistä, mutta hänen oma miehensä tuo hänelle lopulta viinaa kun hän riittävän surkeana rankuttaa. Sitä ongelmaa minä en pysty poistamaan. Läheisimpien kuitenkin pitäisi olla vaikeimpina hetkinä tiukkoja ja apuna. ….
Eilen hain hänet sairaalasta ja pelkään pahoin ettei minun kestävyyteni enää riitä.
Olen kyllä ollut hänelle ystävällinen mutta myös julma ja suora. Kerrankin huusin että hän voi ihan hyvin kirjoittaa minulle kutsun hautajaisiinsa ja kertoa millaiset haluaa niiden olevan ja mitä hän haluaisi minun sanovan sitten tyttärelleen…..
En usko pystyväni tähän enää…