Erakoksi, hyvä aihe mietittäväksi. Auttaminen vaatii enemmän kuin ehkä osaamme kuvitellakaan? Itseäni joskus muinoin jopa pelotti ajatus, että saattaisin olla tukihenkilönä auttajan autettavana. Noh, enpä minä tukihenkilötoimintaan sitten lähtenytkään.
Auttaminen vaatii nähdäkseni paljon enemmän kuin "hyvän sydämen". Ensiksi pitäisi mielestäni miettiä kysymystä, miksi haluan auttajaksi? Tietty ei sitä varmaan moni ammattilainenkaan osaa sanoa, mikä muu kuin auttamisen halu olisi ohjaava motiivi?
Auttajan vaatimuslista saattaa muuten kasvaa melko pitkäksi, koska pääsääntöisesti kaikki autettavat henkilöt ovat erilaisia. Kai sitä voisi sanoa, että kohtuulliset tai hyvät sosiaaliset taidot ovat kaikessa auttamisessa se perusta, jonka päälle lisäosaamista voi kurssien ja muiden opintojen muodossa opiskella.
Minne sitten voi hakeutua, jos omaa kykyjä ja kanttia auttajaksi asti? Itse olen miettinyt punaisen ristin ja eri yhdistysten kautta ystävä- ja tukihenkilötoimintaa. Hoitava psykiatri tosin sanoi minulle, että hoida vaan nykyisiä ihmissuhteita parhaan kykysi mukaan, johon on helppo sikäli yhtyä, että moni lyö läheissuhteensakin nykyisin laimin!