Itse usko Jumalaan on ollut minulle todella suuri tuki ja turva koko elämäni aikana ja etenkin silloin, kun sairastuin loppuunpalamiseen.
Uskonto ja uskonnollisuus on tuonut aiemmin elämääni paljon ahdistusta,vai pitäisikö sanoa, että uskonnollisuuden sisällä tapahtuneet ilmentymät. Sairastuttuani erosin uskonlahkosta ja yksinäisyydessä tunsin Jumalan kannattelevan minua, tunsin suuren lämmön ja rakkauden, myös muiden ihmisten kautta ja luonnon keskellä, enkä välttämättä ollenkaan uskovaisiksi itseään sanovien kautta. Ensin minulle oli mahdotonta fyysisesti mennä tuonne uskonlahkon kokouksiin ja sitten en enää pystynyt henkisistä syistä sinne menemään.
Jälkeenpäin uskovainen ystäväni yritti selittää minulle, miten väärällä tiellä kuljen. Hän ei ymmärtänyt lainkaan, että tieni juuri olikin se oikea, tosin en sitä hänelle käynyt selittämäänkään. Huomasin myös, että toisessakin uskonlahkossa tuomittiin muita. Tapasin erään ihmisen, jonka kautta näin sain huomata. Jälkeenpäin ymmärsin, että niinhän se taitaa olla kaikkialla täällä meidän ihmisten keskuudessa jollaintapaa, toisten tuomitseminen ja moni muu negatiivinen.
Vaikka en olekaan jaksanut juuri käydä uskonnollisissa tilaisuuksissa missään muuallakaan, on aina jokin sana jossain muistuttanut minua, että ihmisestä pidetään huolta. Työpaikalla sain kerran kuunnella entisen vankilassaolijan kertomusta siitä, miten hänet oli nostettu ylös "suosta". Hänellä ei ollut pienintäkään epäilystä nostajasta. On ollut myös lukemattomia muita tilanteita, sanoja, lauseita, joista olen saanut vahvistusta, joskin tuntenut myös syyllisyyttä ja pahaa oloa entisiin asioihin liittyen.
Löysin myös tärkeän raamatunpaikan(ei uskonnollisesta kirjasta), jossa sanotaan upeasti, miten Jumala rakastaa meitä kaikkia ihmisiä ja haluaa, että olemme omia itsejämme. En noin muuten pysty raamattua juuri lukemaan, se on liian väkevää tekstiä herkälle sielulleni.
Uskosta saa kyllä apua, mutta me ihmiset osataan kyllä pilata tärkeitä ja hyviä asioita, onneksi toisinkinpäin.