Automatisaatio. Mitä luulette?

Automatisaatio. Mitä luulette?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 07.02.2017 klo 16:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 07.02.2017 klo 16:39

Automatisaatio on erittäin suuri riski eriarvoisuudelle ja tulevaisuuden yhteiskuntarauhalle ( ei töitä, näkymät huonoja) jne . Miten uskotte että tämä ratkaistaan länsimaissa ( jos edes ratkaistaan ).Ainoana vaihtoehtona itse näen jonkilaisen ” perustulon” tapaisen. Muuten… no..

Pelottaa, näkymät synkkiä… 😭😭

Käyttäjä Joie kirjoittanut 08.02.2017 klo 15:51

Suomessahan työtilanne on viime aikoina kohentunut. Laivoja rakennetaan ja autoja kasataan kovasti. 🙂👍 😉

Käyttäjä kirjoittanut 09.02.2017 klo 10:37

Etsitkö aavameri itsellesi jotain pätevää syytä olla tekemättä mitään itsesi hyväksi?

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 10.02.2017 klo 06:52

Automaatio vie työpaikkoja tietysti alemmasta portaasta mutta samalla tuo uusia mielenkiintoisempia. Lapiomiehet on vaihtunut kaivinkoneenkuljettajiin, Yksinkertainen puuduttava liukuhihnatyö robottien käyttämiseen. Jos pyramiditkin rakennettaisiin nykypäivänä niin orjia tarvittaisiin huomattavasti vähemmän kun olisi nosturit ym.

Itse olin ensin ruiskumaalari maalausradalla eli liukuhihnatyötä. Sitten maalausradan hoitaja kun automaatio hoiti maalauspuolen, nyt taas enää en ole mitään, pelkkä yhteiskunnan pummi. Itselleni olisi varmaan sopinut paremmin se yksinkertainen liukuhihnatyö kun pää petti kun tuli enemmän vastuuta ja mietittävää. Siihen kyllä vaikutti myös selkään puukottavat työ"kaverit" kuten myös mulkut pomot. Miten toivoisinkaan että se tehdas palaisi niin menisin sinne juhlimaan mutta se nyt on toinen asia.

On selvää että työ vähenee ja kaikille sitä ei riitä. Siinä mielessä työttömiä ei saisi rangaista työttömyydestään mikä ei ole työttömän vika jos henkilö korvataan koneella, jonkinlainen perustulo olisi hyvä. Siihen saataisiin rahaa kun verottaisiin robottien ja automaation käyttämisestä samalla lailla kuin ennen työläisten käyttämisestä.

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 28.02.2017 klo 10:01

Aiheesta on ollut mielenkiintoisia keskusteluja esim. mediassa. Mm. sellaiset henkilöt kuten Bill Gates ja Elon Musk ovat ehdottaneet jonkinlaista "perustuloa". Ongelma ei olekaan sen järjestäminen, vaan mistä sen rahan ottaa. Kun robotit tekee työt, mistä verotat? Omistajilta? Ei. Koskaan eivät tule sitä tekemään.

Yhteiskunnan verotus on pitkälti tuloverotusta täällä ja muualla. Mutta kuinka esim. 10 vuoden kuluttua?

Koko aihe on mulle tosi ahdistava ja vaikea, koska kehitystä ei oikein voi pysäyttää. Mutta kun kaikki palvelut täällä Suomessakin on hoidettu tuloverotuksella, kuinka jatkossa saadaan työttömyystukea, terveydenhuoltoa, jne. kun ei ole niitä töitä tarpeeksi monelle, josta sitä maksaa?

Miten ratkaisisitte ongelman?😭😭