HeippaAlone85 ja muut
miten nyt menee, oletko jo sairaalassa, jos niin miten mennyt?
Uskon et aurorasta voi olla tosi monenlaisia kokemuksia, riippuen jo hirveesti siitäkin millä osastolla on ollut.
Ite aattelen, et jos osastolta löytyy yksikin empaattinen rajojasi kunnioittava hoitaja, ollaan voiton puolella. Ja ainakin ympäristö on kaunis vanhoine kivitaloineen ja kallioineen, vaikkei jaksaisi ulos kun parikyt metriä. Ja ainakin sil osastol mil itse olin, oli myös ihana parveke.. voi kuulostaa pikkujutuilta mut oli mulle merkityksellisiä. J a aina on lupa puolustaa omia rajaoja ja pyyttää keskusteluapua - ja lähetettä esim päiväsairaalaan jos sellainen jatkossa tarpeen.
Itelle tärkeää oli et suljetullakin sai olla puhelin auki, ja pystyi soittamaan läheisille ja sitä kautta saamaan paljon tukea. Myös rukous, ja ylipäänsä Jumalan turvallinen läsnäolo suljetullakin oli rauhoittavaa- ei oile mitään hätää kun taivaan Isä on täälläkin ja rakastaa minua vaikka olo olisi miten hirvittävä. Ahdistustilatkin helpottavat aina - vaikka siihen kuluisi päiviä ennen hengähdystaukoa. Ahdistus ei ole ikuista, mutta Jumalan rakkaus on, ja se kantaa. eikä Hän menetä koskaan toivoa.
Mulle tämä luottamus on ollut elintärkeää, muuten en ois jaksanu enkä jaksais.
Ai niin, vielä 1 pikkujuttu, auroras on mahis anoo aika fysioterapeutille joka tosiuaan osasi hieroia, itkin siinäå samalla... ja jännitykset vähän laukesi kehosta.
Itelle tärkeää oli myös se, et uskalsin vetääö rajoja muihin potilaisi9in nähden - et en ssuostunut alkaamaan kenellekään sillä tavalla kuuntel9jaksi, et oisin ylittäny omat voimavarat joutuessani kuu8nteleen muiden löiian rankkoja juttuja- silti jotkut potilaat koin tosi turvallisiksi ja syntyi läheisyyttä - rajoja kunni9oittaen. Ja se mikä oli siellä ihanaa, oli et ei tarvinnu enää esittää normaalia ihmistä, vaan sai olla juuri niin loppu ja ahdistunut kuin oli ilman väkinäistä hymyilyä tms.
Oma musiikki ja kirjat tosiaan toi jyös turvaa, ja se ettei tuolla osastolla ylilääkitty. ja vaik siel ei tuntuis olevan mitään hyvää, ni ainaki voi levätä olematta totaalisen yksin- ja se päivärutiini voi olla tosi tärkeetä jos esimerkiks ei oo saanut tosi pitkään aikaan nukuttua ja herättyä normaalisti...
Mut kehotaan kuunteleen itseä, ja miettimään kuka hoitja on se turvallinen ja kunnioittava, jolla on hyvä puhua.
A