Arvostus parisuhteessa työn perusteella
Menin kohtalaisen nuorena naimisiin, minä vielä opiskelin ja exäni oli ollut jo jonkun vuoden vakituisessa työssä. Samassa firmassa missä isänsäkin oli ja mummo ennen heitä.
Elettiin sitä 80-lukua silloin.
Valmistuttuani sain vakituisen työn, mutta miehen mielestä toin talouteemme ihan liian vähän rahaa. Ihmetteli aina sitä työn määrää mitä työpäivän aikana tein/suhteessa palkkaan.
Jossain vaiheessa syntyi lapset sitten (3kpl) , palasin töihin ja lapset tarvivat hoitopaikan. Miehen mielestä suurin vika oli edelleen minun huonossa palkassa, lasten hoitomaksujen jälkeen ”minun” palkasta ei jäänyt paljon mitään.
Firma kaatui ja jäin työttömäksi, periaatteessa työttömyyskorvauksesta jäi enemmän käteen kuin palkasta, sillä lapsethan hoidettiin kotona.
Sain kokoajan kuulla mieheltä että en ole oikein mitään, kun en ole töissä. Mies oli aina halveksinut kotiäitejä ja työttömiä ja sellainen oli nyt sitten minunkin tilanteeni. Kodin pidin aina tiptop ja koskaan en verkkareissa kotona vetelehtinyt, vaan pidin myös itsestäni huolta. Tuntui ettei mies arvostanut siltikään.
Taloudellinen tilanne ei ollut kovin huono, sillä mies pystyi kyllä ostelemaan omia juttujaan entiseen malliin. Hänen piti näyttää ulospäin että hän kyllä tienaa.
Koska pienellä muutaman savupiipun kylällä ei ollut minulle kuin satunnaisia pätkätöitä huonolla palkalla, päätin lähteä opiskelemaan. Opiskelut rahoitin lainalla, etten olisi taakaksi miehelleni. Uusi ammattini tuli olemaan parempipalkkainen ja arvostetumpi kuin mieheni, siitä sain kokoajan miehen suusta kuulla. Katkeruutta, kateutta, sitä se varmaan oli.
Valmistuttuani tuli ero, mies antoi tulla tuutin täydeltä, olin parempi kuin hän, varmaan olin ylpistymässä jne. Ennen eroa tuli kuvioihin muut naiset.
Valmituttuani olen ollut kokoajan töissä, mutta vakituista virkaa ei ole tullut. Olen ammatissa jossa pätkätyöt, pitkät sijaisuudet ja lomitukset ovat nykypäivää. Kuitenkin pystyn itseni ja lapseni elättämään, meillä on ihan hyvä ja turvattu arki.
Mutta nyt kun elämässäni on uusi mies, olen taas saanut pyyhkeitä ammatistani ja työtilanteestani. Minussa täytyy olla jotain vikaa kun en saa vakituista virkaa. Hän on asettanut takarajaksi vuodenvaihteen, suhteemme ei ehkä voi jatkua jos siihen mennessä en saa virkaa. Hänen periaate kun on se, että ihmisellä on vakituinen työ ja työ on elämässä se pääasia.
Emmehän edes asu yhdessä, en kuluta hänen kukkaroaan, ansaitsen kuukaudessa melkein yhtä paljon kuin hänkin, joten ihmettelen moista asennetta. Valtion virkoja ei ole niin vain saatavilla, ei auta vaikka olisi hyperaktiivinen ahkeraliisa töissään, kun virkaa ei ole ja sitä ei minun takiani perusteta niin vakituista paikka ei ole eikä tule. Sijaisuuksia kyllä riittää.
Olen yrittänyt jutella miesystävälleni, että tämä on nyt tämän hetken työelämää. Enään ei työpaikkaa saa niin, että menee jonkun firman oven taakse ja kysyy saako tulla töihin. Ei eletä enään jotain 70-lukua jolloin töitä oli missä vaan ja miten paljon tahansa.
Hänkin on mennyt nuorena miehenä nykyiseen työpaikkaansa ja siinä pysynyt kokoajan.
Ehkä hänkin tajuaa nykyisen mallin vasta sitten kun oma poikansa valmistuu ja alkaa etsimään töitä.
Mutta näiden kahden mieskokemukseni myötä itsetuntoni on kyllä mennyt nollaan. Olen kuulemma muuten ihan mukava ihminen, kiltti ja nätti mutta kun minulla ei ole sitä vakituista työtä, siitä miinuksia.
Ihan uskomatonta että vakituinen työ tai sen puute määrittelee ihmisarvon parisuhteessa.