Apua ystävyyssuhteeseen
Tarvitsen kipeästi apua tilanteeseeni, tuntuu että olen aivan solmussa itseni ja omien tunteideni kanssa.
Taustaksi kerrottakoon, että olen kolmekymppinen nainen ja kärsinyt aikaisemmin voimakkaista masennus-ja ahdistusoireista. Tätä nykyä vointini on hyvä, olen tasapainoisempi kuin vuosiin ja käynyt läpi pitkän psykoterapian. Olen valmistunut ja oman alani töissä, täysin toimintakykyisen kaikessa suhteessa ja olen myös tasapainoisessa ja onnellisessa parisuhteessa.
Minulla on yksi ystävyyssuhde, jossa olemme tunteneet toisemme jo noin 15 vuoden ajan. Syystä tai toisesta tämä ystävyyssuhde herättää minussa usein aivan kamalan vaikeita tunteita ja ahdistusta siitäkin huolimatta, että olen vahvistunut kovasti viime vuosien aikana. Kyse on pähkinänkuoressa siitä, että ystäväni on kauhean suorapuheinen ja minä taas en uskalla sanoa mitään, kun hän loukkaa minua. Esimerkiki yks päivä hän kertoi minulle kuinka olen ollut viime aikoina tylsä. Menin aivan lukkoon ja sanattomaksi. Nyt minua painaa ja häiritsee aivan kamalasti se, että olen niin heikko etten pysty sanomaan kuinka hänen sanansa loukkasivat minua.
Minua myös painaa se kuinka usein koen tämän ystäväni kanssa, että olen jotenkin suututtanut hänet. Etten huomioi häntä oikealla tavalla, ole tarpeeksi yhteydessä tms. Hän myös usein kautta rantain tuntuu arvostelevan niitä asioita, jotka ovat minulle elämässä tärkeitä (turvallisuus, elämän vakaus, lapset jne.). Ikäänkuin hänen seikkailunhaluinen elämänsä olisi jotenkin parempaa ja koen etten tule arvostetutksi sellaisena kuin olen. Miksi minulle esim. rutiinit ja turvallisuus eivät saisi olla tärkeitä? Koen että joudun usein jotenkin selittelemään ja puolustelemaan sitä, mitä olen. Tuntuu kuin omia rajojani poljettaisiin kerta toisensa jälkeen.
Kuinka löytäisin rohkeutta ilmaista itseäni tälle ystävälle ja asettaa omat rajani? En haluaisi minulle puhuttavan miten tahansa. Mielestäni ystävyyden pitäisi perustua molemminpuoliseen arvostukseen, olipa tavoitteet ja mieltymykset elämässä kuinka erilaisia tahansa.