Apua yksinäisyyteen
Olen 24-vuotias nainen Pirkanmaalta, sairautena kaksisuuntainen mielialahäiriö, jonka lisämausteina dissosiaatio-oireet ja tunnesäätelyhäiriö.
Minulla ei ole elämän varrella koskaan ollut pitkäaikaisia ystäviä. Osittain se johtuu siitä, että kaksisuuntaista sairastavana masennuskausina vetäydyn syrjään ja olen niin turhautunut omaan tilanteeseeni, että olen valmis vaihtamaan paikkakuntaa, työpaikkaa, ystäviä, kaiken. Sen jälkeen on enää vaikeaa saada ketään takaisin elämään.
Olen muuttanut nuorena pois kotoa, alkoholistiperheestä. Tunnesäätelyhäiriöt ovat peräisin ainakin jossain määrin perheeni puhumattomuudesta, tunteisiin vastaamisesta väärällä tavalla (Miksi naurat? ei ole syytä nauraa. Miksi itket, ei tämmösistä asioista tartte itkeä jne.), yksinäisyydestä, vanhempien olemattomista vuorovaikutustaidoista ja omasta herkkyydestä. Nykyään tunteensäätelyhäiriö näkyy lähinnä vaihtuvina mielialoina ahdistuksen ja matalan mielialan välillä, mutta myös ylitsepursuavana innostuksena.
Olen yrittänyt etsiä ystäviä monin keinoin, siinä onnistumatta. Koen, että mussa on jotain vikaa kun kukaan ei halua tutustua minuun. Mistä ystäviä voi enää edes löytää? Koulussa olen aina ystävystynyt suhteellisen helposti ihmisiin, mutta ne ystävyyssuhteet tuppaavat aina päättymään koulun loputtua tai toisten muutettua muualle.
Töissä koen olevani pidetty, mutta työkaverit on työkavereita. Ei mulla ole heidän kanssaan muuta yhteistä.
Tähän kun lisätään vielä matala mieliala ja päivästä riippuen myös väsymys, tuntuu olevan liikaa vaadittua saada joku, joka kuuntelee ja joka jakaisi myös omia juttuja.
Mulle on kevään aikana noussut valtava yksinäisyydentunne, jopa parisuhteenkaipuu. Mutta voiko kukaan rakastaa näin sairasta ihmistä, joka toisinaan pärjää keskimääräistä paremmin, mutta seuraavana päivänä ei saa edes tiskejä tiskattua. Jaksaako kukaan katsoa sellaista? Kaipaan rakkautta, ihastumista, yhteistä aikaa, läheisyyttä ja keskusteluja. Mistä sellaisen ihmisen voi löytää?