apua sekoamisen ja hyppäämisen pelkoon :(

apua sekoamisen ja hyppäämisen pelkoon :(

Käyttäjä tanuki aloittanut aikaan 07.07.2014 klo 14:35 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä tanuki kirjoittanut 07.07.2014 klo 14:35

Pelkään usein sekoavani. Pelkään menettäväni itseni hallinnan… Enkä keksi kuinka helpottaa oloa.

Olen kärsinyt erilaisista ahdistusten, pakko-ajatusten ja paniikin välimuodosta jo pari vuosikymmentä. Ehkä pidempäänkin.
Elämä muuttui hitaasti täydeksi helvetiksi ja lopulta tuli työkyvyttömyys, sain hoitoa ja ennen pitkää pääsin myös terapiaan. Myös vakava masennus diagnosoitiin mikä ei ihmetytä kun ajattelee kuinka rajoittunutta elämäni oli pahimpien vuosien ajan.
Lääkitystä tuli ja lopulta pariksi vuodeksi pääsin terapiaankin. Terapia päättyi 2009.

Seurasi muutto toiselle paikkakunnalle töiden perässä ja viimeiset hoitokontaktitkin katosivat.

Ei Se mitään. Olen pärjäillyt. Lääkitystäkin olen vähennellyt hitaasti.

Iso osa peloistani, paniikeistani tai mikä niille liekään oikea termi, ovat jääneet joko lääkityksen tai ikääntymisen myötä.

Mutta on pelkoja jotka vain pysyvät. Vuodesta toiseen.

Niitä nimitän pakko-ajatuksiksi, vaikken tiedä ovatko ne sitä.
Googlettelun mukaan ne ovat.

Tulee usein sellainen epätodellinen tunne, että sekoan. Menetän kontrollin ja teen jotakin kamalaa.

Nykyään tätä tapahtuu 100% varmuudella aina jos olen paikassa josta voisi tehdä ”helposti” äkillisen mielenhäiriön iskiessä itsemurhan.

Rautatieasemilla laiturit (kauan sitten pelkäsin myös tönäiseväni jonkun toisen junan eteen. Onneksi se pelko on mennyt) saavat aikaan tunteen, että joku mielen perukoilla käskee hyppäämään junan eteen. Sitä en halua, ja seurauksena on kamala ahdistuskohtaus jonka aikana yritän kiinnittää huomiota muualle, hakeutua kauas junaradasta ja mieluusti paikkaan laiturialueella, jossa minun ja kiskojen välissä on joku este.

Jyrkät rannat aiheuttavat samaa. Tulee tunne, että jokin kiskoo minua yli reunan veteen. Ei siis helsingissä kauppatorin rannan lähelle, Turussa aurajoen lähelle tai Tampereella tammerkoskelle.

Voimakkain tunne tulee kuitenkin korkealla. Jos korkeutta on enemmän kuin 4-5 metriä niin hui kauhistus!
Ei auta, vaikka siinä reunalla olisi kaide. Tulee ihan älytön hätä ja paniikki. Käsiä kihelmöi, jaloilla tuntuu olevan oma tahto ja pelkään niiden marssittavan minut vastoin omaa tahtoani suoraan reunalle ja syvyyteen.
Ei parvekkeille, ostoskeskuksiin, portaikkoihin, laivoihin, silloille, …
Siltojen ylitys jopa autolla on tuskallinen kokemus! Mieluummin kierrän toista reittiä jos pystyn.

Aika rajoittavaa ja raskasta.

Sen olen oppinut, että itse korkeus ei haittaa. Voin olla pilvenpiirtäjän näköalatasanteella ongelmitta jos siinä on paksu lasi tai kalterit joiden yli voi kiivetä.
Kerrostaloissakin parveke on ok, jos se on lasitettu.

Lentokoneessakin voin matkustaa ongelmitta. Samoin suurissa maailmanpyörissä, joissa on pleksi-ikkunat, katto eikä ovia saa sisältä auki.
Suomen maailmanpyörät kauhistuttavat.

Mitähän tässä voisi tehdä? Elämä jumittaa pahasti, kun pelot iskevät niin monessa paikassa.

Nykyisellä asuinpaikalla ei myöskään pääse MT-toimiston tai vastaavan asiakkaaksi joten hoitokontakteja on paha saada.

Kai ainoa keino on selviytyä itse. Mutta miten?
Internet on kertonut, että pelot pitäisi kohdata eikä kukaan oikeasti sekoa. Saati sitten toteuta pelkojaan ja hyppää.

Eli ei kun sillalle vain panikoimaan ja katsomaan mitä tapahtuu?

Enpä uskalla. Jos kuitenkin tapahtuu jotain?

Apua.

Käyttäjä saloka kirjoittanut 07.07.2014 klo 16:45

Mulla on kans sellainen ongelma, että pelkään kontrollin menettämistä. Sitä että koska löydän itteni ranteet auki täältä kun en pysty enää hillitsemään tai estämään itteäni. Sitten mulla on ollut mielessä asioita, Mitä jos hyppäisin nytton tulevan linja-auton eteen tai tähän suuntaan. Tai jos nousisin naapuri talon katolle ja hyppäisin alas tai jotain vastaavaa. Olen pitänyt ne omana tietonani, kukaan hoitotaholta ei tiedä näistä yhtään mitään.

Käyttäjä tanuki kirjoittanut 10.07.2014 klo 10:46

Minullakin on myös auton alle hyppäämisen pelkoa.

kai tämä melko yleinen ongelma on. Jos se on yleistä, niin miten päästä eroon?

Käyttäjä tanuki kirjoittanut 02.08.2015 klo 00:21

Hei pitkästä aikaa.

Pakkoajatukset ovat olleet näköjään keskustelun kohteena useamminkin viimeaikoina.

Onko vastaavia esiintynyt muilla ja kuinka olette pärjänneet?

Minulla tämä on hetkittäin todella raskasta, kun ei korkeahkoja (onko joku tavallinen silta edes korkea?) paikkoja aina voi kiertääkään.

Käyttäjä Barry kirjoittanut 10.05.2018 klo 22:40

Tuo aloittajan tanukin viesti on suoraan ku mun kirjoittama🤕😬 täsmälleen samat oireet ja oon ilman lääkkeitä🤨 olis kiva kuulla tämän päivän kuulumisiä teiltä ketkä tästä kärsii.