apua paniikkihäiriöiselle

apua paniikkihäiriöiselle

Käyttäjä Villasukka aloittanut aikaan 02.08.2012 klo 22:32 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Villasukka kirjoittanut 02.08.2012 klo 22:32

Hei,
Minulla olisi kysymys teille.
Kerron ensin vähän taustaa.
Olen jo teinistä asti kärsinyt masennuksesta ja itsemurha-ajatuksista. Virallisen diagnoosin sain vasta 26v eli 1,5v sitten hyvin vakavan itsemurha yrityksen jälkeisessä hoidossa. Sitä ennen olen ollut hoidossa vaihtelevasti, koska en ole kenenkään mielestä ollut liian sairas. Eli minun piti tipahtaa pohjalle ennen kuin minut otettiin tosissaan. Ahdistus on päivittäin seuralaiseni. Masennukseen syön lääkkeitä vaikkein niistä apua tunnu olevankaan (minulla ollaan vasta nostamassa annosta synnytyksen jälkeen olin raskausajan lääkkeettä). Mielialalääkkeidenkin apu alkaa olla hiipumaan päin. Virallisia diagnooseja ovat keskivaikea masennus, vakava persoonallisuushäiriö (lähinnä tunne puolen juttu) ja paniikkihäiriö, lisäksi masennuksen oireena ovat syömishöiriö ja syvä ahdistuneisuus. Monesti kohdallani on myös pohdittu kaksisuuntaisuutta, mutta diagnoosi jää aina siitä kiinni, että mielialani vaihtelevat liian usein monesti jopa saman päivön sisällä. Paniikkihäiriöön ei ole tällä hetkellä lääkitystä, koska oireet ovat olleet hallinnassa synnytksen jälkeen.

Siitä päästäänkin kysymykseeni. Hoitava lääkäri ja tukihenkilöni (mielenterveyshoitaja) ovat kumpikin juuri aloittaneet kesälomansa ja tuuraajia ei ole. Mielenterveyskeskus ei hoida minua koska olen liian vaikea tapaus… . Nyt minulla on ollut kaksi hyvin pahaa ja ahdistavaa paniikkihäiriökohtausta ja pelkään, että uusia on tulossa. En halua päätyä tilanteeseen missä en voi lähteä kodistani ulos tai että paremman puutteessa alan jättää syömisen väliin jotta edes jotenkin hallitsisin tilannetta. Joten mihin minun pitäisi ottaa yhteyttä jotta saisin edes jonkinlaista apua vaikka edes lääkkeellistä siksi aikaa kunnes hoitavat tahoni palaavat lomalta? Onko terveyskeskuslääkäreistä apua tällaisessa tilanteessa?

Käyttäjä VimmaVamma kirjoittanut 04.08.2012 klo 13:42

Kokeile marssia lähimpään päivystykseen. Ei tarvitse olla psykiatrinen. Ehkä sinulla käy tuuri ja sieltä löytyy kerrankin joku, joka kuuntelee😉.

Käyttäjä helemi kirjoittanut 04.08.2012 klo 17:28

Pyydä päivystyksestä paniikin esto lääkitys.

Käyttäjä Villasukka kirjoittanut 14.08.2012 klo 00:57

Kiitos vastauksista. Kävin päivystyksessä eivät oikein osanneet sanoa mitään ehdottivat osastolle menoa (siis psykiatriselle), koska siellä kuulemma olisi päteviä lääkäreitä. En tietenkään voi vauvan takia turhaan (kun tilanne ei ole niin paha) mennä moneksi päivää pois. Kysyin estolääkitystä mutteivät osanneet sellaista määrätä kun on noita lääkkeitä niin paljon. Huoh pitää vain ilmeisesti kärvistellä siihen asti, että saan omat hoitavat tahot paikalle tai sitten yrittää saada edes puhelinaikaa psykiatrian poliklinikalle.

Käyttäjä Teflon kirjoittanut 14.08.2012 klo 23:27

Miten olisi jos menisit yksityiselle lääkäriasemalle, jos siellä olisi psykiatrin vastaanotto niin saat varmaan nopeammin apua vaikka maksaakin.

Käyttäjä maikki4 kirjoittanut 27.08.2012 klo 20:42

Hei!

Itse olen kärsinyt paniikkihäiriöstä 20 vuotta. Lisäksi minua vaivaa masennus ja ahdistuneisuus.
Paniikkihäiriön kanssa olen oppinut elämään parhaiten.
Uhraa itseesi muutama kymmenen euroa (jos vain mahdollista) ja mene yksityiselle psykiatrille/psykoterapeutille. Se on kyllä sen arvoista.
Paniikkihäiriöön on olemassa lääkkeet ja kun oikea löytyy ne tehoaa yleensä todella hyvin.
Kun vauvasi on kasvanut isommaksi ja sinulle jää aikaa itsellesi enemmän, opit aikojen saatossa olemaan paniikkihäiriösi herra. Sen kanssa oppii elämään, kun keksii omat keinot.
Minulle auttaa pelkästään se, että kannan kassissani nopeasti paniikkia laukaisevaa lääkettä (muistaakseni 20 vuoden aikana ottanut n. 5 kertaa lääkettä).
Voimia ja jaksamisia sinulle ja muista hoitaa myös itseäsi.🙂👍