Tunnistan tuon, Elämään pettynyt. Minulla on ollut juuri tuollaista vaikka miten pitkään jo, yli kymmenen vuotta. Lähinnä joinain päivinä on sellainen hetki, jolloin elämä on ihan ok eikä ole ahdistusta. Se voi kestää tunnin tai muutaman tunnin. Edellisestä on varmaan jo viikko ainakin.
Pystyt ilmeisesti tekemään täysipäiväisesti työtä. Itse en pysty enää kuin osa-aikaisesti. Kun keskityn työhön tai johonkin muuhun, siis silloin kun pystyn, siinä käy juuri noin niin kuin kuvaat, että ajatukset menee sinne työasioihin. Ei tunnu ahdistusta eikä muutakaan. Mutta keskittymistä ei pysty pitämään loputtomasti työasioissa tai muissakaan asioissa kuten lukemisessa tai jossain muussa tekemisessä.
Kun ei ole enää mitään "pakollista", mihin voisi yrittää keskittyä ja minkä vielä pystyy itselleen selittämään mielekkäänä toimintana, käy juuri noin kuin kirjoitat. Ahdistus ryöpsähtää valloilleen. Elämä on täysin epämielekästä. On koko ajan huono olo ja on suuri tarve päästä taas siihen parempaan oloon, joka tulee silloin, kun pystyy saamaan ajatukset muualle. Silloin saatan yrittää suorittaa jotain ja siten hetkeksi päästä parempaan olotilaan. Lopulta mieleni ei ikään kuin jaksa enää ja ahdistus puskee läpi kaikesta suorittamisestakin. Ei tunnu mikään mielekkäältä.
Terapia on auttanut jonkin verran. Välillä auttaa, jos lähden käymään jossain, välillä ei. Pihalla rikkaruohojen kiskominen tai muut pihahommat auttavat lähes aina ja vaikutus kestää itse tekemisen jälkeenkin joitain tunteja. Minulla ei ole mökkiä, mutta jos olet mökillä, siellä luultavasti on luontoa ja pihaa ympärillä. Ehdottaisin jonkin yksinkertaisen pihahomman tekemistä kokeeksi silloin, kun on huono olo. Ei mitään suurta eikä suunnittelemista vaativaa. Itse nyhdän esim. rikkaruohoja jostain sellaisesta kohdasta, mistä ihan selvästi pitää nyhtää, ja kerään ne kasaan. Tulee siistimmän näköistä. Ehkä leikkaan vähän nurmikkoa. Mökillä voi olla paljon monipuolisemmin ulkona tekemistä. Minulla vaikuttaa parhaiten sellainen hyötytyö ulkona, jota ei ole pakko saada valmiiksi mihinkään tiettyyn pisteeseen asti mutta joka edellyttää fyysistä kontaktia luontoon. Yhtäkkiä huomaan vain tekeväni sitä ja olen unohtanut ahdistuksen. Jälkeenpäin on parempi olo olo useita tunteja, vaikka lopetin jo. Joskus kestää pidempäänkin.
Liikunnasta en saa samaa vaikutusta, mutta luonnon kaivelemisesta kyllä. Edes luonnossa liikkuminen ei toimi samalla tavalla. Eri ihmisillä toimii eri keinot.
Silti pihahommissakin on se huono puoli, ettei niitä jaksa koko ajan tehdä eikä omilla voimillani edes joka päivä. Pihakin on ihan kuiva näillä ilmoilla. Mökillä voisi olla enemmän tehtävää.
Myös jonkun ihmisen kanssa puhuminen auttaa usein. Pahimmissa kohdissa olen kokeillut tukinetin solmussa-chattia tai kirkon chattia. Siellä on ammattilaisia tai koulutettuja vapaaehtoisia, jotka selvästi osaavat vastailla sillä tavalla, etten ahdistu lisää vaan ahdistus vähenee ja koen tulevani kuulluksi ja näen asioita uudella tavalla. Se helpottaa pidemmäksikin aikaa. Puhelu terapeutille on myös tehokas keino, mutta se ei useinkaan ole käytettävissä.
Minusta on hyvä, jos myös itkettää. Koen, että silloin on hiukan helpompaa, jos itku tulee, verrattuna siihen, jos ei edes itketä ja on vain toivoton ja todella huono olo. Jos sinulla on joku ystävä tai tuttava, jolle voisit kertoa huonosta olostasi, se voisi hiukan helpottaa. Itselläni ei ole ketään. Tai ne, jotka voisivat olla, eivät ymmärtäisi vaan nujertavat lisää. Sinulla saattaa olla jokin hyvä ihmissuhde, johon voit turvautua. Voisit ehkä harkita kertomista jollekin?
Myös lepääminen ja loma-aika on tärkeää, vaikka tulisi ensin huono olo. Joskus olo paranee sen jälkeen, kun loman alku on ollut huonovointista. Minulle kävi aiemmin usein niin.