Anoreksia/muut mielenterveyden häiriöt ja kuvataideterapia
Moikka! En osaa vielä käyttää tätä sivustoa kunnolla, ja en tiennyt minne kysymykseni laittaisin, mutta toivottavasti joku kokenut tai asiasta tietävä löytää tämän täältä🙂
Eli, sairastan anoreksiaa, masennusta ja on myös todettu dissosiaatiohäiriö. Nyt olen miettinyt että hakisinko itselleni kuvataideterapiaa mahdolliseksi avuksi. Syömishäiriön taustallahan on aina jokin muu sen laukaiseva tekijä, ja todennäköistä on että lapsuuden traumaattiset kokemukset on aika iso syy mulla. Yhdistettynä vielä joitain syitä, mitä en tiedosta, se on varmaan monen asian summa.
Normaali ”juttelu” -terapiat ei oo oikeen mun juttu, kun oon tosi huono puhumaan asioistani ja meen ikäänkuin ”lukkoon” näissä tilanteissa.
Oon siis kokeillu käydä psykologilla juttelemassa, itseasiassa kahdella erillä. Ja yhdellä vähän enemmän syömishäiriöihin perehtyneellä terapeutilla (en muista tarkkaan hänen ammattiaan) mutta sielläkin piti vaan osata puhua ja kertoa omista asioistaan.
Ravitsemusterapiassakin kävin kauan, mutta lopetin sen itse koska tunsin etten saa siitä mitään, sillon ehkä myös oli liikaa ”sairas ajattelu” päällä, niin ei kiinnostanutkaan.
Käyn nytkin omalla hoitajalla (joka on sairaanhoitaja) parin viikon välein.. Tähän lisäksi ajattelin tota kuvataideterapiaa.
Eli siis, oisko täällä joku joka käy/on käynyt kuvataideterapiassa?
Kaipailen vastauksia, kävitpähän ed.mainitussa terapiassa mistä syystä tahansa.
Mutta jos joku sairastaa myös jotain syömishäiriötä ja on saanut apua/vähemmän apua kuvataideterapiasta. Haluisin kuulla kokemuksia🙂
Onko tähän terapiaan kuinka vaikea päästä? (toki riippuu varmaan asuinpaikastakin)
Onko siihen hakemiseen kuinka tiukat kriteerit?
Millaisia on noi terapiatuntien sisällöt noin suunnilleen?
Kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille. 🌻🙂🌻