Ammattiin valmistuneille enemmän arvostusta

Ammattiin valmistuneille enemmän arvostusta

Käyttäjä BirdBell aloittanut aikaan 30.05.2015 klo 10:34 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 30.05.2015 klo 10:34

Tänään on taas sellainen päivä että lukiolaiset saavat lakkinsa ja amikset saavat tutkintonsa. Olen ainoa suvustamme joka ei ole lukiota käynyt. He pitävät minua tyhmänä kun en mennyt lukioon. Minusta lukio on aivan turha tai se on sellaisille jotka eivät vielä tiedä mitä haluavat elämältään. Lukiolaiset sanovat että he valmistuvat koulusta mutta pikemminkin kirjoittavat itsensä ulos koulusta lakin toivossa. Jos ei pääse opiskelemaan he ruikuttavat että eivät saa töitä. Eivät tietenkään koska amikset ovat niitä jotka osaavat siellä työpaikalla jotain tehdä. Myös amiksen todistuksella voi hakea korkeakouluun tai yliopistoon. Minusta se on väärin että jotkut ajattelevat amikset ovat surkeita ja lukiolaiset jotain cool ihmisiä. Koska nykyään yhä useampi hakee amikseen. Se on väärin ajateltu että amikset eivät juhliaan ansaitse!

Onnea kaikille valmistuneille ja koulusta itsensä ulos kirjottaneille!

Mielipiteitä kiitos!

Käyttäjä jasu78 kirjoittanut 30.05.2015 klo 15:30

En ole ihan noin jyrkkä mielipiteessäni että lukio olisi turha. Mutta siitä samaa mieltä että ammattiin valmistuvia pitäisi arvostaa samalla tavalla kuin lakin saavia. Itsekkin törmännyt siihen arvosteluun että "ai sä oot käyny vaan amiksen?", vähän sillain säälivällä äänensävyllä varustettuna. Mutta olen ylpeä siitä että olen duunari, olenhan duunari luonteeltani.

Ja se on fakta että koulutustaso ei kerro ihmisestä mitään, siis siitä onko ihminen parempi, huonompi, tyhmempi tms. Olen huomannut että varsinkin vanhempi kansa monasti arvostaa ihmistä ihmisenä koulutuksen ja työn perusteella.

Käyttäjä BirdBell kirjoittanut 31.05.2015 klo 08:23

Sain taas eilen kuulla kuinka huono olen kun olen käynyt pelkän amiksen. Ärsyttävää ja loukkaavaa kun pidetään amiksia tyhmempinä kuin muita.

Käyttäjä Opaque kirjoittanut 31.05.2015 klo 11:44

Kissan on nostettava häntänsä itse! Ole ylpeä siitä, että olet käynyt ammattikoulun ja kerro ihmettelijöille, että se on ollut oma valintasi. Ammattikoulusta saa hyvän pohjan työelämälle ja jatko-opinnoille. Minua ei ole kukaan vähätellyt siksi, että en ole käynyt lukiota. Ehkä olen ollut onnekas, tai sitten vain riittävän omanarvontuntoinen. Onnea kaikille ylioppilaille ja ammattiin valmistuneille! 🙂🌻